
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,475,968 |
PDF Download | 4,499,638 |
عوامل کلیدی اجرای موفق سرمایهگذاری مشترک بینالمللی (موردمطالعه صنعت خودروسازی ایران) | ||
اندیشه مدیریت راهبردی | ||
Article 12, Volume 14, Issue 2 - Serial Number 28, July 1399, Pages 713-742 PDF (1.11 M) | ||
Document Type: مقاله علمی-پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/smt.2020.75442 | ||
Authors | ||
سحر احمدی پرتوی1; نادر مظلومی* 2; حسین رحمانسرشت2; مهدی حقیقیکفاش2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
Receive Date: 07 July 2019, Revise Date: 19 September 2020, Accept Date: 19 September 2020 | ||
Abstract | ||
سرمایهگذاری مشترک بینالمللی یکی از روشهای همکاری بین شرکتی است که امکان تشکیل شراکتهای راهبردی را فراهم میآورد. علیرغم پتانسیل بالای این روش، تعداد زیادی از سرمایهگذاریهای مشترک ناموفق بوده و اغلب آنها در مرحله اجرا با شکست مواجه میشوند. تحقیق حاضر به دنبال تهیه الگویی از عوامل کلیدی اجرای موفق سرمایهگذاریهای مشترک بینالمللی است تا بتواند مدیران اجرایی را در عملیاتی کردن این راهبرد یاری دهد. برای تحقق این هدف از طرح تحقیق کیفی استفاده گردید و با تکیهبر دیدگاه خبرگان، 14 مصاحبه نیمهساختیافته با مدیران اجرایی شرکتهای خودروسازی که سابقه سرمایهگذاری مشترک دارند (و براساس روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند)، صورت گرفت. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار MAXQDA بهره گرفته شد و درمجموع 8 بعد اصلی (شامل: راهبرد سرمایهگذاری مشترک بینالمللی، الزامات سرمایهگذاری مشترک، امور حاکمیت شرکت، تشکیل شرکت مشترک، مدیریت عملیات، ارزشیابی و بازخورد، تداوم شراکت و عوامل محیطی)، 30 مقوله و 115 گزاره از میان 643 کد استخراجی از مصاحبههای انجامگرفته، بهعنوان عوامل کلیدی شناسایی شدند و با ترسیم روابط میان آنها الگوی مفهومی پژوهش حاصل گردید. | ||
Keywords | ||
عوامل کلیدی موفقیت; شراکت راهبردی; سرمایهگذاری مشترک بینالمللی; اجرای راهبرد. | ||
References | ||
اعرابی، محمد؛ هاشمی، علیرضا؛ و قادری، محمود (1393). پیادهسازی استراتژی اندرو مک لنان. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
اعرابی، محمد؛ و زارع، رحیم (1389). اجرای استراتژیک مورگان، مارک؛ لویت، ریموند البوت و مالک، ویلیام. تهران: موسسه پژوهشکده مدیریت سما.
تبریزی، منصوره (1393). تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی. فصلنامه علوم اجتماعی، 16(64)، 105-138.
حاتمی، علی؛ و کریمیان، اسماعیل (1393). حقوق سرمایهگذاری خارجی در پرتو قانون و قراردادهای سرمایهگذاری (چاپ دوم). تهران: تیسا.
حسینی، سیدفرهاد؛ خدادادحسینی، سیدحمید؛ کردنائیج، اسدالله؛ و احمدی، پرویز (1393). ارائه الگوی اجرای موفق استراتژی در شرکتهای خودروسازی ایران. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 9(36)، 1-24.
حمیدیزاده، محمدرضا؛ زارع احمدآبادی، حبیب؛ و سنگبر، محمدعلی (1393). تجزیهوتحلیل عوامل مؤثر بر موفقیت شراکتهای راهبردی با رویکرد پویاییهای سیستم (موردمطالعه: خوشه صنعتی کاشی و سرامیک استان یزد). فصلنامه مدیریت بازرگانی، 6(23)، 517-534. رحمانسرشت، حسین؛ و ابراهیمی، مهدی (1393). شراکت راهبردی (همکاری در فضای رقابتی، راهبرد نوین خلق ثروت) (چاپ اول). تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
لشکر بلوکی، مجتبی (1390). جاری سازی استراتژی: راهنمای گامبهگام پیادهسازی استراتژی در عمل (ویراست چهارم). تهران: آریانا قلم.
مظلومی، نادر؛ و متولی، علی (1391). الگویی برای اجرایی کردن برنامههای راهبرد. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 22(67)، 19-45. DOI: 10.22054/jmsd.2012.1863
وارث، سیدحامد؛ حسنقلیپور، طهمورث؛ و حبیبی، مرضیه (1392). بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد سرمایهگذاریهای مشترک. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 5(20)، 141-160.
هاشمی، علیرضا (1392). الگوی رابطه عملیاتی کردن استراتژی و میزان تحقق اهداف استراتژیک (صنعت بیمه) (رساله دکتری)، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
Adnan, H., Kassim, A., & Chong, H. Y. (2012). Success Factors on Joint Venture Projects for Indigenuous Bumiputera Contractors in Malaysia. Journal of Applied Sciences Research, 8, 4113-4125.
Bamford, J. D., Gomes-Casseres, B., & Robinson, M. S. (2003). Mastering Alliance Strategy: A Comprehensive Guide to Design, Management, and Organization. John Wiley & Sons.
Das, T. K., & Teng, B. S. (2000). A Resource-Based Theory of Strategic Alliances. Journal of Management, 26(1), 31-61.
Faull, N., & Fleming, P. (2005). Turning Intentions into Outcomes: a Quick Scorecard to Guide Implementation. Measuring Business Excellence. 5-12.
Fedato, G. A. D. L., Pires, V. M., & Trez, G. (2017). The Future of Research in Strategy Implementation in the BRICS Context. BBR. Brazilian Business Review, 14(3), 288-303.
Galbraith, J. R. (2012). The Evolution of Enterprise Organization Designs. Journal of Organization Design, 1(2), 1-13.
Geringer, M., & Herbert, L. (1989). Control and Performance of International Joint-Ventures". Journal of International Business Studies, 235-254.
Gomes, E., Barnes, B. R., & Mahmood, T. (2016). A 22 Year Review of Strategic Alliance Research in the Leading Management Journals. International Business Review, 25(1), 15-27.
Greenhalgh, L. (2001). Managing Strategic Relationships: The Key to Business Success. Simon and Schuster.
Higgins, J.M. (2005). The Eight S's of Successful Strategy Execution, Journal of Change Management, Vol.5, 3-13.
Hrebiniak, L. G. (2006). Obstacles to Effective Strategy Implementation. Organizational Dynamics. 35(1), 12-31.
Hrebiniak, L. G. (2013). Making Strategy Work: Leading Effective Execution and Change. FT Press. 60-61.
Hunger, J.D. & Wheelen T.L. (2000), Strategic management and business policy: Toward global sustainability. Pearson Education. 13th Edition.
Huu Le, N. (2009). Foreign Parent Strategies, Control and International Joint Venture Performance. Foreign Parent Control and International Joint Venture Performance: Evidence from Finnish Multinational Firms, 208, 92-104. Ireland, R. D., Hitt, M. A., & Vaidyanath, D. (2002). Alliance Management as a Source of Competitive Advantage. Journal of Management, 28(3), 413-446.
Jooste, C., & Fourie, B. (2009). The Role of Strategic Leadership in Effective Strategy Implementation: Perceptions of South African Strategic Leaders, Southern African Business Review, 13(3), 51-68.
Kazmi, A. (2008). A Proposed Framework for Strategy Implementation in the Indian Context, Management Decision, Vol. 46 Issue: 10.1564-1581.
Mehta, R., Polsa, P., Mazur, J., Xiucheng, F., & Dubinsky, A. J. (2006). Strategic Alliances in International Distribution Channels. Journal of Business Research, 59(10-11), 1094-1104.
Masrurul, M. M. (2012). An Overview of Strategic Alliance: Competitive Advantages in Alliance Constellations. Advances in Management Vol. 5, 12.
Nielsen, B. (2002). Why do international joint ventures fail? A strategic Mismatch Explanation. Academy of Management Review, July, p.1-31.
Nippa, M., Beechler, S., & Klossek, A. (2007). Success Factors for Managing International Joint Ventures: A Review and an Integrative Framework. Management and Organization Review, 3(2), 277-310.
Okumus, F. (2003). A Framework to Implement Strategies in Organizations. Management Decision.
Rao, P.(2005), Executive Staffing Practices in United States of America-Mexico Business Joint Ventures, PHD Dissertaion Submitted to the School of Business of the George Washington University, 5-10
Riggsbee, E.R. (2000), Developing Strategic Alliances (Crisp Professional Series), Crisp Learning.
Russo, M., & Cesarani, M. (2017). Strategic Alliance Success Factors: A Literature Review on Alliance Lifecycle. International Journal of Business Administration, 8(3), 1-9.
Sayer, S. & Lower, M. (2004), International Joint Venture Agreement, Sweet and Maxwell, p.1-2.
Siddique, M.I. & Shadbolt, N. (2016), Strategy Implementation Literature Review, Massey University, Palmerston, P.3-33
Vyes, N.M., Shelburn, W.L. & Rogers, D. C. (1995). An Analysis of Strategic Alliances: Forms, Functions and Framework. Journal of Business & Industrial Marketing, Vol.10, Issue3, 47-60.
Yan, A. & Luo, Y. (2016), International Joint Ventures (Theory and Practice), Routledge, USA, 1-20.
Yang, L. (2009). A Model for Enhancing Strategy Execution. Journal of Human Resource and Sustainability Studies, 7(03), 360. | ||
Statistics Article View: 571 PDF Download: 285 |