
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,444 |
Article View | 8,509,632 |
PDF Download | 4,507,253 |
پژوهشی تطبیقی پیرامون علم به خود در اندیشه جان سرل و ابنسینا | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
Article 9, Volume 24, Issue 63, January 1399, Pages 153-172 PDF (845.63 K) | ||
Document Type: علمی- مروری | ||
DOI: 10.30497/ap.2020.75348 | ||
Authors | ||
حسین اسعدی* 1; سید مرتضی حسینی شاهرودی2; علی حقی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران | ||
2استاد گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران | ||
3دانشیار فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران | ||
Receive Date: 18 March 2019, Revise Date: 25 December 2019, Accept Date: 04 April 2020 | ||
Abstract | ||
همواره امکان تجربه از نفس و خویشتن خویش با اثبات وجود «خود» پیوندی وثیق داشته است. فیلسوفانی چون هیوم از تجربهناپذیر بودن «خود» به انکار وجود نفس پل زدهاند. بنابه نظریه «خود صوری» سرل، وی بهرغم انکار تجربه از «خود»، نوعی خود صوری و زبانی را لازمه معناداری برخی تبیینهای فلسفی دانسته است. ابنسینا نیز علاوهبر اینکه تجربه از خود را بدیهی و کسبناپذیر و بالفعل میانگارد و از آن بهعنوان اصلی محکم در مهمترین برهانهای اثبات تجرد نفس بهره میبرد، اما میپذیرد که تنها مستبصرین توان درک آن را دارند. داشتن تجربه از «خود» و نیز مفهوم «من» در اندیشه سرل همچنان چالشبرانگیز و لاینحل باقی مانده است. ابنسینا نیز برهانهای زبانبنیادی را در تأیید تحقق تجربه از خود آورده که قدر مشترک میان اندیشه او و سرل است و میتواند او را در گفتمان فلسفۀ معاصر حاضر کند. در این مقاله کوشیدهایم میان بیانهای ایجابی و سلبی شیخ در باب تجربهپذیری «خود» سازگاری ایجاد کنیم. سؤال پایه این پژوهش برقراری گفتوگو میان دو فیلسوفی است که بهرغم تفاوتهای مبنایی، مسائل مشترکی در حوزۀ تفکر فلسفی دارند. | ||
Keywords | ||
علم به خود; سرل; ابنسینا; برهانهای زبانبنیاد | ||
References | ||
ابنسینا، حسین بن عبدالله(1381). الاشارات و التنبیهات(تحقیق مجتبی زارعی)، قم: بوستان کتاب، چاپ نخست. ــــــــــــــ(1379). التعلیقات، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ چهارم. ــــــــــــــ(1371). المباحثات، تحقیق محسن بیدارفر، قم: انتشارات بیدار، چاپ نخست. ــــــــــــــ(1383). منطق دانشنامه علایی، تحقیق محمدتقی دانشپژوه و مهدی محقق، همدان: انتشارات دانشگاه همدان، چاپ نخست. ــــــــــــــ(1380). النجاه من الغرق فی بحر الضلالات(تحقیق محمدتقی دانشپژوه)، تهران: دانشگاه تهران. ــــــــــــــ(1385). النفس من کتاب الشفا(تحقیق حسن حسنزاده آملی)، قم: بوستان کتاب، چاپ دوم. حسنزاده آملی، حسن(1381). الحجج البالغه علی تجرد النفس الناطقه، قم: بوستان کتاب، چاپ دوم. ــــــــــــــ(1387). سرح العیون فی شرح العیون، قم: بوستان کتاب، چاپ سوم. سهروردی، شهابالدین یحیی(1380). مجموعه مصنفات شیخ اشراق(مقدمه و تصحیح هانری کربن)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ سوم. شیرازی، صدرالمتألهین(1430هـ). الاسفار الاربعه العقلیه، قم: طلیعه نور، چاپ سوم. فخر رازی(1966م). المباحث المشرقیه، طهران، مکتبه الاسدی. طوسی، خواجه نصیرالدین(1383). شرح الاشارات و التنبیهات، قم: نشرالبلاغه. معلوف، لوییس(1384). المنجد، قم: انتشارات دارالعلم، چاپ دوم. مگی، برایان(1374). مردان اندیشه(ترجمه عزتالله فولادوند)، تهران: طرح نو، چاپ نخست. ویتگنشتاین، لودویگ(1386). تراکتاتوس(ترجمه میرشمسالدین ادیب سلطانی)، تهران: امیرکبیر، چاپ سوم.
Alwishah, Ahmed(2015), “Avicenna on self-cognition and self-awareness”, In Avicenna and Arabic tradition, Cambridge University Press.
Kaukua, Jari(2015), Self awareness in Islamic philosophy, Cambridge University Press.
Hume, David(1978), A treatise of human nature. Ed. L. A. Selby. Bigge, Oxford Clarenden Press.
Searle, John(2002), Consciousness and Language, Cambridge University Press.
ـــــــــــــــ (2004), Mind: A brief introduction, Oxford University Press.
ـــــــــــــــ(2001), Rationality in action, Cambridge University Press.
ـــــــــــــــ(2008), “Why I am not a property dualist”, Philosophy in a new century: Selected Essays. (p.152-160), Cambridge University Press. | ||
Statistics Article View: 646 PDF Download: 362 |