
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,389 |
Article View | 8,232,408 |
PDF Download | 4,220,006 |
مرور سیستماتیک عوامل مؤثر بر مسئولیتپذیری دانشآموزان با تأکید بر نقش مدرسه | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 2, Volume 7, Issue 13, December 1398, Pages 23-57 PDF (574.78 K) | ||
Document Type: علمی- مروری | ||
DOI: 10.30497/edus.2020.74912 | ||
Authors | ||
زهرا احمدی زمانی* 1; اکرم گودرزی2; نیکو دیالمه3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران | ||
2استادیارگروه معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشگاه امام صادق (ع). تهران. ایران | ||
3دانشیارگروه معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشگاه امام صادق (ع). تهران. ایران | ||
Receive Date: 24 August 2019, Revise Date: 02 December 2019, Accept Date: 02 December 2019 | ||
Abstract | ||
هدف پژوهش حاضر ـ که با روش پژوهش فراترکیب تهیه شده ـ شناسایی عوامل مؤثر بر مسئولیتپذیری دانشآموزان در مدرسه است. برایناساس گردآوری دادهها با مرور ادبیات و پیشینه نظری موجود (تعداد 37 مقاله و 45 پایاننامه) انجام شده و در ادامه اطلاعات به شیوه کیفی از طریق تحلیل محتوا با کدگذاری در سه سطح «کدهای باز»، «زیرمقولات» و «مقولات»، تجزیه و تحلیل و دستهبندی شدهاند. تفسیر محتوایی دادههای متنی یافتههای به دست آمده بیانگر این موضوع است که محیط بیرونی شامل محیط خانواده، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با تأثیرگذاری بر محیط درونی (ویژگیهای شخصی ـ وراثتی) فرد، زمینهساز بروز مسئولیتپذیری خواهد شد. در این میان محیط مدرسه بهطور اخص با دارا بودن سه فرایند «آموزشی»، «پرورشی» و «سازمانی»، زمینهساز مسئولیتپذیری در متربی است که از این میان عوامل روش تدریس معلم، محتوای درس، مشارکت دانشآموز در مدرسه، انگیزه دانشآموز، دینداری، انضباط، ویژگی معلم بهعنوان الگو، پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی، عزت نفس، انعطافپذیری، سبک رهبری، سرمایه اجتماعی، هویت، ارتباط گرم، جرئتورزی، احساس امنیت، احساس تعلق، محبت، خودمدیریتی، ادراک اجتماعی، تجهیزات، انصاف، تشویق و توجه به ویژگیهای فردی در مسئولیتپذیری دانشآموزان نقش دارند. در پایان نتیجهگیری میشود که معلمان و مربیان آموزشی باید ضمن توجه بر بهکارگیری عوامل شناسایی شده در محیط مدرسه با نگاهی جامع، نقش و اثر زمینهها و شرایط محیطی (بیرون و داخل مدرسه) را بهطور مستمر مدیریت و هدایت کرده و مشوق مشارکت فعالانه آنها در فرایند مسئولیتپذیری دانشآموزان باشند. | ||
Keywords | ||
مسئولیتپذیری; نقش مدرسه; مرور سیستماتیک; دانشآموزان | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 541 PDF Download: 649 |