
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 509 |
Number of Articles | 4,399 |
Article View | 8,252,764 |
PDF Download | 4,248,499 |
رویکردی به تولید علم دینی از منظر آیتالله جوادی آملی و دلالت های آن در برنامه درسی آموزش عالی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 3, Volume 7, Issue 13, December 1398, Pages 59-80 PDF (531.94 K) | ||
Document Type: علمی - ترویجی | ||
DOI: 10.30497/edus.2020.74827 | ||
Author | ||
اعظم زرقانی* | ||
دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران و مدرس دانشگاه امام رضا (ع) | ||
Receive Date: 25 August 2019, Revise Date: 09 November 2019, Accept Date: 09 November 2019 | ||
Abstract | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی تفصیلی علم دینی از منظر ویژگیها و هنجارهای عالِم ـ یعنی یکی از جهات کلیدی مطرح شده در نظریه علم دینی آیتالله جوادی آملی ـ است. برای این منظور ابتدا ضمن ارائه تقریری اجمالی از نظریه آیتالله جوادی آملی، باتوجه به جایگاه عقل در این نظریه و نیز نقش آن در ایجاد شایستگی هایی در عالِم، به تببین نقش هر دو نوع عقل نظری و عملی در تولید معرفت اسلامی با تأکید بر دیدگاه جوادی آملی پرداخته شده است. در ادامه ویژگی ها یا شایستگی های عالِم در دو طبقه «دانشی ـ نگرشی» و «اخلاقی ـ رفتاری» نیز تبیین شده است. سپس دلالت های این بحث برای تغییر برنامه های درسی دانشگاه ها بهمنظور تربیت عالمانی برخوردار از این ویژگیها و بهتبع آن، تولید علم و معرفت توسط این عالمان که متصف به صفت اسلامی باشد، پرداخته شده است. درپایان ضمن ارائه جمع بندی از مباحث مطرح شده، به دستاورد نظری این نوشتار در قابلیت جمع بین نظرات رقیب و پاسخگویی به نظرات برخی منتقدان نظریه جوادی آملی نیز اشاره خواهد شد. | ||
Keywords | ||
علم اسلامی; عالِم; عقل; آیتالله جوادی آملی; برنامه درسی | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 375 PDF Download: 448 |