
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 509 |
Number of Articles | 4,403 |
Article View | 8,263,982 |
PDF Download | 4,256,301 |
پدیدارشناسی شیوه های آموزش مذهبی والدین به کودکان پیش دبستانی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 4, Volume 6, Issue 11, September 1397, Pages 69-91 PDF (218.29 K) | ||
DOI: 10.30497/edus.2018.71333 | ||
Authors | ||
جواد کیهان* 1; سمیرا زینال پور2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران. | ||
Receive Date: 01 September 2018, Revise Date: 05 October 2018, Accept Date: 27 October 2018 | ||
Abstract | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی پدیدارشناسی شیوه های آموزش های مذهبی والدین به کودکان پیش دبستانی در شهرستان ارومیه در سال تحصیلی97ـ 1396بود. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از حیث روش کیفی از نوع پدیدارشناسی (توصیفی) بود. جامعه پژوهشی را والدین کودکان پیش دبستانی در شهرستان ارومیه تشکیل دادند که به روش هدفمند و بر مبنای اشباع داده تعداد 14 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای به دست آوردن اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها به روش « کلایزی» صورت گرفت. یافته های تحقیق (شیوه های آموزش های مذهبی والدین) در 4 عامل اصلی و 16 عامل فرعی به شرح ذیل دسته بندی شدند: الگوسازی (شامل اعتقاد و التزام عملی والدین به اصول دین، رعایت فروع دین، رعایت آموزه های اسلامی در خانواده)؛ سبک زندگی (موقعیت سازی، میزگردهای مذهبی خانوادگی، رعایت فرهنگ اسلامی، روش های تربیت دینی)؛ رسانه های آموزشی (شامل استفاده از فیلم های آموزشی، نرم افزارهای مذهبی و قرآنی، انتخاب برنامه های مناسب رادیو و تلویزیون، کتاب و تلفن همراه)؛ حضور در اماکن و مناسبت های مذهبی ( شامل حضور در مساجد و شرکت در اعیاد و سوگواری های دینی به همراه فرزندان، شرکت در اعیاد و جشن های مذهبی، حضور در مراسم دینی و مذهبی(سوگواری پیامبران و ائمه و برنامه های رحلت و سفرهای زیارتی) ) بود. نتایج این پژوهش بیانگر لزوم توجه هرچه بیشتر والدین به مقوله آموزش های دینی و مذهبی با توجه به شکاف نسلی و تغییراتِ جدید جامعه در حوزه فرهنگی است. | ||
Keywords | ||
شیوه های آموزش دینی; سبک زندگی; رسانه های آموزشی; اماکن و مناسبت های مذهبی; کودکان پیش دبستانی | ||
References | ||
آقامحمدی، ج. (1395). طراحی الگوی خانواده صالح و شایسته و نقش آن در تربیت دینی فرزندان. بصیرت و تربیت اسلامی، 13(38)، 124ـ97. آقامحمدی، ج. (1392). بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان، تربیت تبلیغی، 1(2) ، 126ـ105. آمدی، ع. ب. م. (1368). غرر الحکم و درر الکلم. تصحیح مهدی رجایی. قم: دار الکتاب الإسلامی. ابن بابویه، م. ع. (1371). من لایحضره الفقیه. تصحیح علیاکبر غفاری.جلد سوم، قم: دفتر انتشارات اسلامی. احدی، ح.، و بنیجمالی، ش. (1392). روانشناسی رشد. تهران: بنیاد. اعرابی، س. م.، و بودلایی، ح. (1390). استراتژی تحقیق پدیدارشناسی. علوم انسانی، 17(16)، 58ـ 31. امامی سیگارودی، ع.؛ دهقان نیری، ن.؛ رهنورد، ز.؛ و نوری، س. (1391). روششناسی تحقیق کیفی پدیدارشناسی. پرستاری و مامایی جامعنگر، 22(68)، 63 ـ 56. بیابانگرد، ا. (1386). راهنمای والدین و معلمان در تربیت و آموزش کودکان. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. ثامنی، م.، و حقپناه، ر. (1392). مؤلفههای مؤثر در تربیت دینی فرزندان. پژوهشهای اجتماعی اسلامی، 19(99)، 135ـ105. جعفریزاده، ف.، و حجتی، ح. (1396). تأثیر قصههای قرآنی بر عزت نفس کودکان پیشدبستانی گنبد کاووس. آموزش پرستاری، مدیریت و پرستاری بالینی، 12(48)، 6ـ1. حاجیبابایی، ح. ر. (1391). نقش خانواده در تربیت اسلامی. پیوند، 397، 5ـ3. حجتی، م. ح. (1385). اسلام و تعلیم و تربیت. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. رحمانی نودوزقی، ر.، ومحمدزاده، ف. (1395). تأثیر سبک زندگی اسلامی خانواده در رفتار فردی و اجتماعی فرزندان. همایش سراسری علمی پژوهشی سبک زندگی، خراسان رضوی. رهنما، ا.، فرمیهنی فراهانی، م.، و نجفی، ح. (1392). بررسی راهکارهای کاربردی سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث. پژوهشنامه تربیت تبلیغی، 1(1)، 9ـ1. زهره کاشانی، ع. ا. (1388). اصول تربیت دینی از منظر آیات و روایات ، اسلام و پژوهشهای تربیتی، (2)، 202ـ169. سوهانی، ع.، امیری قائمی، ع.، وکیلی، ن.، و آهنگران، خ. (1396). تبیین نقش مربیان و والدین در تعمیق باورهای دینی در کودکان با رویکرد قرآنی. مطالعات قرآنی، 30(8)، 86ـ67. شعاع کاظمی، م، میر محمد، آ.، اوشانی، ح، و نقیب، ف. (1394). رابطه آموزههای دینی والدین و رشد اخلاقی کودکان پیشدبستانی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 23(29) ،107ـ100. شمشیری، ب.، و نوذری، م. (1390). آسیبهای تربیت دینی ِکودکان مقطع پیشدبستانی از نظر متخصصان علوم تربیتی، روانشناسی، علومدینی. ادبیات کودک، 3(6)، 73ـ51. شریفی، ع.، و لطفی، م. ع. (1392). سبک زندگی خانوادگی در قرآن و سنت پیشوایان. پژوهشنامه معارف قرانی، 4(14)، 100ـ81. عابدی، ح. (1388). کاربرد روش تحقیق پدیدهشناسی در علوم بالینی، راهبرد، 19(54)، 224ـ207. صمدی، م.، و رضایی، م. (1390). بررسی نقش تربیتی خانواده در نظام تربیت رسمی و عمومی از دیدگاه علم و دین. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 19(12)، 118ـ 95. فضلالهی، ق.، و ملکی توانا، م. (1394). اولویتبندی عوامل خانوادگی مؤثر در تربیت دینی فرزندان. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی ،22(25) ، 118ـ107. کریمی، ح.، و قویمی، ف. (1396). نقش رسانه جمعی (تلویزیون) در آموزش دینی کودکان (مطالعه موردی: دانشآموزان منطقه 7 آموزش و پرورش استان تهران). پژوهش ملل، 2(19)، 123ـ111. کلینی، م ی. (1388). اصول کافی، ترجمه لطیف راشدی. جلد دوم. قم: انتشارات اجود. کمیجانی، د.، و فریادرس، ز. (1394). آشنایی با ساختار تربیت دینی و راهکارهایی برای پذیرش آن در سنین کودکی. روانشناسی، 1(2)، 18ـ1. مکارم شیرازی، ن. (1389). تفسیرنمونه. ج 24. قم: مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اسلامی. مفیدی، ف. (1391). آموزش و پرورش پیشدبستانی و دبستان (رشته علوم تربیتی). تهران: انتشارات پیامنور. محسنزاده، م. ج. (1395). جایگاه رسانه در ترویج دین در بین عموم مردم بهویژه جوانان. دین و دینداری، 1(1)، 8ـ1. نیکنژادی، ف. (1386). تأثیر آموزش روشهای تربیتی بر اساس دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی بر تغییر نگرش مادران در تربیت فرزندان. دانش و پژوهش در علوم تربیتی، (14)، 42ـ23. Streubert , H. J., & Carpenter, D. R. (2007). Qualitative research in nursing. Advancing the humanistic imperative.Journal of nursing inquiry, 13(3), 236-228. | ||
Statistics Article View: 705 PDF Download: 954 |