
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,589,640 |
PDF Download | 5,353,105 |
کارکردهای تربیتی خانواده بر مبنای تحلیل محتوای ادعیه رضوی(ع) | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 3, Volume 6, Issue 10, March 1397, Pages 47-70 PDF (955.59 K) | ||
DOI: 10.30497/edus.2018.69448 | ||
Author | ||
محمد عترت دوست* | ||
دکترای علوم قرآن و حدیث از دانشگاه امام صادق(ع) | ||
Receive Date: 02 January 2018, Revise Date: 12 May 2018, Accept Date: 02 June 2018 | ||
Abstract | ||
هدف پژوهش حاضر، تبیین مؤلفههای خانواده مطلوب و کارکردهای تربیتی آن درراستای رشد و اعتلای انسان از منظر امام رضا (ع) است. در این پژوهش از روش «تحلیل محتوا» با دو رویکرد کمی و کیفی استفاده شده و جامعه آماری آن شامل 104 دعا از کتاب «الصحیفة الرضویة الجامعة» است. برای تحلیل کمی، تمامی ادعیه برمبنای مضامین خانواده مورد تحلیل قرار گرفته و مقولات و زیرمقولات مرتبط با موضوع پژوهش نیز احصاء و استخراج شدهاند. یافتهها نشان میدهد که مجموع ادعیه امام رضا(ع) در زمینه موضوع پژوهش قابل طبقهبندی در چهارمحور «تشویق به تفکر در مسائل اخلاقی»، «آموزش محبت و مهرورزی»، «آموزش حقوق اجتماعی» و «عینیتبخشی به آموزههای تربیتی با معرفی اهلبیت علیهم السلام بهعنوان الگو» است. همچنین نتایج بهدستآمده نشان میدهد رویکرد غالب این ادعیه، آموزشی بوده و یکی از مهمترین موضوعات آن، توجه به نهاد خانواده و جایگاه آن در جامعه اسلامی برای تربیت و ارائه راهکار و کارکردهای آن است. | ||
Keywords | ||
کارکردهای تربیتی; نهاد خانواده; امام رضا (ع); ادعیه رضوی (ع) | ||
References | ||
قرآن کریم. ابطحیاصفهانی، س. (1378). الصحیفة الجامعة لادعیة علی بن موسی الرضا 7 و ابنائَهالاربعه. قم: مؤسسه امام الهادی. ابناثیر، م. (1385 هـ). النهایة فی غریب الحدیث. ج 6. بیروت: دار احیاء الکتب العربیة. ابنمنظور، م. (1405 هـ). لسان العرب. بیروت: دار احیاء التراث العربى. استراوس، آ. و کوربین، ج. و. (1384). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویهها و شیوهها ترجمه بیوک محمدی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. اعزازی، ش. (1376). جامعهشناسی خانواده. تهران: روشنگران و مطالعات زنان. انصاری، ع. (1371). طبقات الصوفیه. به کوشش عبدالحی حبیبی. تهران: نشر سروش. جانیپور، م. (1391). قدرت نرم و دفاع مقدس. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق 7. حسینیدهشیری، ا. (1370). نگرشی به تربیت اخلاق از دیدگاه اسلام با تأکید بر دوره نوجوانی. تهران: مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی. خمینی، ر. (1378). صحیفه نور. تهران: مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی5 . داوودی، م. و حسینیزاده، ع. (1389). سیره تربیتی پیامبر 6و اهلبیت علیهمالسلام. ج 19. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. صفاییحائری، ع. (1386). نظام اخلاقی اسلام. قم: انتشارات لیلة القدر. طباطبایی، م. (1374). المیزان فی تفسیر القرآن. ج4. ترجمه سید محمدباقر موسویهمدانی. قم: انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه. طبرسی، ف. (1390 هـ). إعلام الوری بأعلام الهدی. ج2.تهران: انتشارات اسلامیه. طبرسی، ف. (1403 هـ). الإحتجاج علی أهل اللجاج. مشهد: انتشارات مرتضی. عزتی، م. (1376). روش تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: مؤسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس. فراهیدی، خ. (1410 هـ). کتاب العین. ج4.قم: انتشارات هجرت. فیروزان، ت. (1360). روش تحلیل محتوا. تهران: انتشارات آگاه. کریپندورف، ک. (1378). مبانی روششناسی تحلیل محتوا. ترجمه هوشنگ نائینی. تهران: انتشارات روش. کلینی، م. (1377هـ). الکافی، به کوشش علیاکبر غفاری. تهران: انتشارات اسلامی. Frankena, W. (2000). To ward philosophy of education: In what is philosophy of education. U.S.A: Macmillan. Pearsall, J. (2001), The New Oxford Dictionary of English, Oxford University Press. | ||
Statistics Article View: 576 PDF Download: 1,074 |