
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 514 |
Number of Articles | 4,444 |
Article View | 8,527,054 |
PDF Download | 4,518,231 |
چیستی و مؤلفه های «تحول در انسان» در سازمان های آموزشی براساس آموزه های اسلامی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 5, Volume 6, Issue 10, March 1397, Pages 101-122 PDF (1 M) | ||
DOI: 10.30497/edus.2018.69298 | ||
Authors | ||
اکرم گودرزی1; فاطمه سلیمانی2; زهرا سادات شاه احمدقاسمی* 3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق (ع) | ||
2دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق (ع) | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق (ع) | ||
Receive Date: 14 June 2017, Revise Date: 21 May 2018, Accept Date: 23 May 2018 | ||
Abstract | ||
هدف پژوهش حاضر، شناسایی چیستی و مؤلفههای مفهوم «تحول در انسان» در سازمان های آموزشی براساس دیدگاه اسلام است و روش پژوهش، کیفی با رویکرد تحلیل متن قیاسی - استقرایی است. جامعه پژوهش، آیات قرآن و نمونه مورد نظر آیات مربوط به موضوع تحول است که با روش نمونه گیری هدفمند مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که برای تحول در سازمان های آموزشی، باید این مفهوم را در کارگزار تحول انسان بررسی کرد. برایناساس از نگاه اسلام، تحول همان تغییرات همهجانبه، مطلوب و مثبتی است که انسان را به کمال و قرب الهی می رساند. بنابراین مفهوم تحول براساس مؤلفه های فرایندی بودن، تکاملی، درونی، فطری، انتخابی، آگاهانه، هدفمندی و بروز و ظهور عینی در چارچوب حاکمیت اراده الهی تعریف شده است و با توجه به ماهیت مشترک مؤلفهها، آنها به دو بعد عوامل ذاتی (اراده انسان، درونی بودن، فطری بودن، آگاهانه و مبتنی بر شناخت موقعیت و تکاملی بودن) و عوامل ساختاری (هدفمند بودن، فرایندی بودن و بروز و ظهور عینی) طبقهبندی شدهاند. | ||
Keywords | ||
مفهوم تحول; کارگزار تحول (انسان); قرب الهی; عوامل ذاتی; عوامل ساختاری | ||
References | ||
قرآن کریم. ایمانی حسنلوئی، م. و پاشایی، م. (1386). مدیریت تحول در سازمانهای هزاره سوم با تمرکز بر کارآفرینی. مجله کار و جامعه، 4 (90 و 89): 11ـ4. بکهارد، ر. و پریتچارد، و. (1382). مدیریت تحول و نوآوری.ترجمه ایراننژاد پاریزی. تهران: نشر مدیران. پرداختچی، ح. (1380). بهسازی و بالندگی سازمانی. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت. تسلیمی، م. (1381). مدیریت تحول سازمانی. تهران: سمت. کامینز، ت.، و وارلی ک. (1375). توسعه سازمان و تحول. ترجمه عباس محمدزاده. ج 1 و 2. تهران: مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی. خنیفر، ح. (1389). مبانی تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش. دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش. دعائی، ح .، امین فر، ط. و کاردانی، م. (1384). مدیریت تحول. مشهد: بیان هدایت نور. شاه احمدقاسمی، ز. (1396). فرآیند مدیریت تحوّل در سازمانهای آموزشی بر اساس دیدگاه اسلام. پایاننامه کارشناسی ارشد. رشته مدیریت آموزشی. دانشگاه امام صادق پردیس خواهران. تهران. شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1386). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی. صدرالدین، م. (معروف به ملاصدرا). (1387). رسائل فلسفی. قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم. طباطبایی، م ح. (1374). المیزان. ترجمهمحمد باقر موسوی. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. دفتر انتشارات فرهنگی. عمید، ح. (1364). فرهنگ فارسی عمید. جلد1.تهران : انتشارات امیر کبیر. فرنچ، و. و سیسیل، اچ. (1379). مدیریت تحول در سازمان. ترجمه سید مهدی الوانی و حسن داناییفرد. تهران: صفار ـ اشراقی. فرنچ، و. و سیسیل، اچ. (1385). مدیریت تحول در سازمان. ترجمه سید مهدی الوانی و حسن داناییفرد. تهران: صفار ـ اشراقی. کاویان پور، ا. (1372). ترجمه قرآن. تهران: انتشارات اقبال. محمدزاده، ع. (1392). مدیریت توسعه (تحول سازمان بهمثابه استراتژی توسعه). تهران: سمت. مشبکی، ا. و تیمورنژاد، ک. (1378). رویکرد راهبردی و عملیاتی به مدیریت تحول سـازمانی(مدیریتنوآوری و طراحی). تهران: هیأت. مکارم شیرازی، ن. (1371). برگزیده تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الاسلامیه. نوروزی، م. (1391). مدیریت تحول در قرآن. مجله اسلام و پژوهشهای مدیریتی. 1(4): 60 ـ35. | ||
Statistics Article View: 567 PDF Download: 1,007 |