
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,584,322 |
PDF Download | 5,345,367 |
پیشبینی دینداری در دانش آموزان دوره متوسطه دوم براساس سبک های تفکر و صفات شخصیتی (بررسی موردی ناحیه 2 شهر ارومیه) | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 6, Volume 6, Issue 10, March 1397, Pages 123-140 PDF (776.94 K) | ||
DOI: 10.30497/edus.2018.69265 | ||
Authors | ||
حسین جلیل زاده1; حیدرعلی زارعی* 2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی، خوی، ایران | ||
Receive Date: 04 November 2017, Revise Date: 13 May 2018, Accept Date: 02 June 2018 | ||
Abstract | ||
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی دینداری در میان دانشآموزان براساس سبک های تفکر و صفات شخصیتی آنهاست. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی است و جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان متوسطه دوم ناحیه 2 شهر ارومیه است که در سال تحصیلی 96ـ 1395 تحصیل میکردند. از میان این دانشآموزان، 375 نفر با روش نمونه گیری خوشهای چندمرحله ای انتخاب شده و با پرسشنامه های دینداری خدایاریفرد و همکاران (1388)، فرم کوتاه سبک های تفکر استرنبرگ، واگنر و زانگ (2007) و فرم کوتاه پرسشنامه صفات شخصیت گلدبرگ (1999) مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. برای تحلیل فرضیههای پژوهش نیز از آزمون های آماری ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد سبک های تفکر قانونی، قضایی، اجرایی، کلینگر، جزیینگر، سلسلهمراتبی، سلطنتی، درونی و بیرونی با دینداری رابطه مثبت (01/0>P) و سبک های تفکر محافظهکار و هرج و مرج طلب با دینداری رابطه منفی و معناداری دارند(05/0>P). از انواع صفات پنجگانه شخصیتی نیز بهجز روانرنجوری که رابطه منفی معناداری با دینداری دارد، سایر صفات رابطه مثبت معناداری با دینداری نشان دادهاند (01/0>P). نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نیز نشان میدهد که انواع سبک های تفکر و صفات شخصیتی توان پیشبینی دینداری را در دانش آموزان متوسطه دوم دارند (01/0>P). بنابراین نتایج تحقیق شواهدی را مبنی بر ارتباط ویژگی های مطلوب روانشناختی با متغیر دینداری فراهم کرده است. | ||
Keywords | ||
دینداری; سبک های تفکر; صفات شخصیتی; ویژگیهای روانشناختی | ||
References | ||
احیاءکننده، م.؛ یوسفی، ف. و خرمایی، ف. (1396). پیشبینی سازگاری دانشجویان با دانشگاه براساس ویژگیهای شخصیتی و هدف گرایی. فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 14(26): 36ـ1. اردلان، م.؛ اسکندری، ا.؛ گیلانی، م. و عطایی، ن. (1393). ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ وﯾﮋگیهای ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ و ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺎ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﮑﺮی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 20(1): 148ـ123. استرنبرگ، ر. ج. (1389). سبکهای تفکر. ترجمهعلاءالدین اعتماد اهری و علیاکبر خسروی. تهران: نشر دادار. آقابابایی، ن. و بلچنیو، آ. (1393). رابطه میان مدل شخصیتی هگزاکو، دینداری و بهزیستی فاعلی در دانشجویان ایرانی و لهستانی. روانشناسی معاصر، 9 (1): 28ـ17. امامیپور، س. (1382). بررسی تحولی سبکهای تفکر در دانشآموزان و دانشجویان و رابطه آنها با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی. فصلنامه نوآوریهای آموزش، 3 (3): 56ـ45. بشلیده، ک.؛ هاشمی، س.؛ چرخ آبی، م. و دمیری، ح. (1390). ارتباط بین صفات شخصیتی و نگرشهای مذهبی در دانشجویان با استعداد درخشان. مجله علوم رفتاری، 5 (2): 163ـ157. جهانگیرزاده، م. و قربانی، ن. (1388). رابطه عوامل شخصیت و خودشیفتگی بیمارگون با جهتگیری مذهبی. مجله روانشناسی و دین، 2 (2): 41ـ70. خدایاری فرد، م. و همکاران. (1388). آمادهسازی مقیاس دینداری و ارزیابی سطوح دینداری اقشار مختلف جامعه ایران. طرح پژوهشی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران. خرمایی، ف. و فرمانی، ا. (1393). بررسی شاخصهای روانسنجی فرم کوتاه پرسشنامه 5 عامل بزرگ شخصیت. روشها و مدلهای روانشناختی، 4 (16): 39ـ29. خوینژاد، غ. ر. (1380). روشهای پژوهش در علوم تربیتی. تهران: سمت. داوری، ص.؛ باقری، م. و بنیاسدی، ح. (1390). پیشبینی دینداری با توجه به ابعاد شخصیت در معلمان زن و مرد. روانشناسی و دین، 4 (4): 26ـ5. دهستانی، م. (1394). بررسی نقش عاملهای شخصیتی در پیشبینی ابعاد مختلف دینداری در دانشجویان برمبنای 5 عامل بزرگ شخصیت. دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اسلام و روانشناسی، 9 (17): 114ـ87. ریاحی، م.؛ علیوردینیا، ا. و بنیاسدی، م. (1387). بررسی اثرات دینداری و جهتگیری مذهبی بر سلامت روانی دانشجویان دانشگاه مازندران. مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، 5 (2): 90 ـ51. زارعی، ح. ع. (1393). الگوسازی روابط بین سبکهای تفکر و سازگاری آموزشی با پیشرفت تحصیلی. روانشناسی، 18 (1): 60ـ44. زارعی، ح. ع. و سرداری، ب. (1392). سهم ناشناخته سبکهای تفکر و یادگیری در فرایند آموزش. تهران: ساوالان. زارعی، ح. ع. و میرهاشمی، م. (1391). ارتباط سبکهای تفکر با سازگاری تحصیلی در دانشجویان پرستاری. دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 10 (3): 395ـ389. سراجزاده، س. و رحیمی، ف. (1392). رابطه دینداری با معناداری زندگی در یک جمعیت دانشجویی. راهبرد فرهنگ، (24): 30ـ7. سلمانپور، ح.؛ عباسی، م.؛ عیسیزادگان، ع. و قاسمزاده، ا. (1391). رابطه سوگیری مذهبی و صفات شخصیتی با وسواس مرگ. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 7 (26): 88ـ65. عباسی، م. و جانبزرگی، م. (1389). رابطه جهتگیری مذهبی با پایداری هیجانی و شخصیت. روانشناسی دین، 3 (3): 18ـ5. فرمانی، ا.؛ افلاکسیر، ع.؛ خرمایی، ف. و ملازاده، ج. (1393). ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﻰﮐﺎرﮐﺮدﻫﺎى ﺧﺎﻃﺮهﮔﻮﯾﻰ ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺪل 5 ﻋﺎﻣﻠﻰ ﺷﺨﺼﯿﺖ در ﺳﺎﻟﻤﻨﺪان. مجله علمی ـ پژهشی سالمند، 9 (2): 159ـ150. فقیهی، ع.؛ غباریبناب، ب.؛ خدایاریفرد، م. و شکوهییکتا، م. (1385). بررسی الگوی دینداری از منظر قرآن کریم و سنت. فصلنامه اندیشه دینی، 6 (19): 70ـ41. فیست، ج.؛ فیست، گ. ج. و رابرتس، ت. ا. (1394). نظریههای شخصیتی. ترجمهسیدمحمدی (ویراست هشتم). تهران: نشر روان. محبوبی، ر. (1394). ساخت مقیاس (بومی) برای سنجش دینداری. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 4 (1): 134ـ117. محمدیگوندره، پ. (1391). رابطه سبکهای هویت و سبکهای تفکر با مسئولیتپذیری دانشآموزان. علوم رفتاری، 4 (13): 144ـ133. منصورنژاد، ز. و کجباف، م. (1391). رابطه بین جهتگیری مذهبی و جنسیت با اضطراب مرگ در میان دانشجویان. پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری. 2 (1): 64ـ55. مهرینژاد، س. ا. و شریفی، م. (1396). رابطه مکانسیمهای دفاعی سازگارانه و ناسازگارانه با دینداری در دانشجویان. دو فصلنامه علمی ـ ترویجی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 5 (8): 138ـ117. والا، ر. و جمالی، م. (1393). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و باورهای دینی مورد مطالعه کارکنان یگانهای ویژه ناجا. مجله علمی پژوهشی بصیرت و تربیت اسلامی،11 (29): 111ـ83. Alizadeh, Z., Feizi, A., Rejali, M., Afshar, H., Keshteli, A. H., & Adibi, P. (2017). The predictive value of personality traits for psychological problems (stress, anxiety and depression): Results from a large population based study. Journal of Epidemiology and Global Health.( in press). Balkis, M., & Isiker, G. B. (2005). The relationship between thinking styles and personality types. Social behavior and personality. An Iinternational Journal, 33(3): 283-294. Buzdar, M. A., Ali, A., & Tariq, R. U. H. (2015). Religious orientations as a predictor of rational thinking among secondary school students. Thinking Skills and Creativity, 16: 1-8. Fan, J., Zhang, L. F., & Chen, C. (2018). Thinking styles: Distinct from personality?. Personality and Individual Differences, 125: 50-55. Furnham, A., & Cheng, H. (2015). Associations between education, gender, social class personality traits, and religious faith and service attendance in a British cohort. Personality and Individual Differences, 86: 63-66. Goldberg, L. R. (1999). Abroad-bandwidth, public domain, personality Inventory measuring the lower-level facets of several five-factor models. Persoality psychology in Europe, 7: 7-28. Henningsgand, Y. M., & Arnau, R. C. (2008). Relationships between rigiosity and prsonality and prsonality: A mltivariate analysis. Personality and Individual Diffferences, 45(8):703-708. Refahi, Z. H., Bahmani, B., Nayeri, A., & Nayeri, R. (2015). The relationship between attachment to God and identity styles with Psychological well-being in married teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174: 1922 – 1927. Saroglou, V. (2002). Religion and the Five five Factors factors of personality: A meta analytic review. Personality and Individual Differences, 32(1): 15-25. Sternberg, R. J.(1997). Thinking styles. USA(NY): Cambrigeuni press. Sternberg, R. J., Wagner, R. K., & Zhang, L. F. (2007). Thinking styles inventory—Revised II (TSI-R2).Unpublished test, Tufts University. Zhang, L. F. (2002). Thinking styles and the big five personality traits. Educational psychology, 22(1): 17-31. Zhang, L. F. (2006). Thinking styles and The big five personality traits Revisited. Personality and Individual Differencess,40(6): 1177-1187. | ||
Statistics Article View: 715 PDF Download: 622 |