
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,475,809 |
PDF Download | 4,499,202 |
مقایسه ی برهان تجردنفس ابن سینا و غزالی | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
Article 7, Volume 21, Issue 58, October 1396, Pages 123-137 PDF (497.58 K) | ||
Document Type: علمی ـ پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/ap.2017.67749 | ||
Author | ||
نسرین سراجی پور* | ||
دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران. | ||
Receive Date: 02 October 2017, Revise Date: 12 November 2017, Accept Date: 11 December 2017 | ||
Abstract | ||
ابنسینا بر مبنای مفاهیم معقول و تقسیمناپذیری آن، برهانی براثبات تجرد نفس ارائه داده و این برهان مورد نقد و بررسی غزالی قرار گرفته است. غزالی در کتاب کیمیای سعادت برهانی را برای اثبات تجرد نفس عرضه میکند که با برهان ابنسینا متفاوت و بر مفهوم خدا و معرفت الهی مبتنی است. مفاهیم معقول که ابنسینا به انواع آن اشاره میکند، به نحو مطلق شامل هر نوع مفهوم معقولی میشود که قابلیت تقسیم عقلی و معنایی دارد؛ ولی قابلیت تقسیم کمی ندارد. غزالی معرفت الهی را که به دلیل بساطت و وحدت ذاتی نه قابل تقسیم عقلی و نه قابل تقسیم کمی است، جایگزین مفهوم معقول میکند. مقدمه دوم تقریر غزالی، یعنی محل صور معقول انقسامناپدیر است، با مقدمه دوم برهان ابنسینا یکی است. به همین دلیل اشکالاتی که غزالی بر این مقدمه وارد کرده است، بر تقریر او نیز وارد است. منحصر کردن صور معقول به معرفت الهی هرچند مسیر عقل و کشف را به هم نزدیک میکند؛ ولی مخاطبان خود را منحصر به گروه خاصی میکند، در حالیکه مخاطب ابنسینا عقل مشترک انسانی است. | ||
Keywords | ||
تجرد نفس; مفاهیم معقول; معرفت الهی; تقسیم ناپذیری نفس; ابن سینا; غزالی; شهود | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 482 PDF Download: 745 |