
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,394 |
Article View | 8,249,467 |
PDF Download | 4,245,600 |
تحلیل نشانهشناسی نظام آموزش و پرورش ایران | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 3, Volume 5, Issue 9, October 1396, Pages 65-84 PDF (501.87 K) | ||
DOI: 10.30497/edus.2017.66996 | ||
Authors | ||
محمد امینی1; حمید رحیمی* 2 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشان، اصفهان، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشان، اصفهان، ایران | ||
Receive Date: 17 March 2017, Revise Date: 05 November 2017, Accept Date: 22 November 2017 | ||
Abstract | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیل نشانهشناختی نظام آموزش و پرورش ایران است که بر اساس مطالعه تحلیلی ـ مروری و با رویکرد «سوسور» تهیه شده است. اگر چه مطالعه و تحلیل نشانهشناسی آموزش و پرورش کمتر مورد توجه محققان مسائل آموزشی و تربیتی قرار گرفته، اما این موضوع میتواند دریچههای تأمل و بازاندیشی را در سیاستها، اهداف و نظام آموزشی، برنامههای آموزشی و درسی و نیز شیوههای تدریس در کلاسهای درس بگشاید. این مقاله با اتخاذ چنین نگاه و رویکردی کوشیده است تا به بررسی و تحلیل نشانهشناسی پنج نشانه یا عنصر محوری نظامهای آموزشی بپردازد. نتایج مؤید آن است که نظام آموزشی از حیث محتوای آموزشی (فاقد تأثیر سازنده در رشد و پرورش ابعاد مختلف دانش آموز و تحقق اهداف آموزش و پرورش)، فضای کالبدی و فیزیکی (فاقد جلوه های تصویری و زیبایی شناختی)، روشهای تدریس معلمان (دارای رکود به دلیل یادگیری یک طرفه معلم محور)، شیوههای ارزشیابی (یادگیری سطحی و زودگذر) و فضای فرهنگی و ارتباطی حاکم بر مدارس و نهادهای آموزشی (دارای انفعال، فاقد مشارکت، پاسخگویی و ریسک پذیری) است و همخوانی چندانی با اهداف و جهتگیری اصلی آموزش و پرورش ندارند. در واقع این تحلیل بیانگر آن است که متأسفانه در حال حاضر نظام آموزشی کشور در عمل به ایجاد و بازتولید مجموعهای از پیامها، معانی و آثاری اقدام میکند که با وظایف و کارکردهای ذاتی آن در تعارض است. | ||
Keywords | ||
نشانهشناسی; آموزش و پرورش; محتوای آموزشی; روش تدریس; شیوههای ارزشیابی; فضای کالبدی; فضای فرهنگی | ||
References | ||
آسابرگر، آ. (1379). نقد فرهنگی. ترجمه حمیرا مشیرزاده. تهران: انتشارات باز. احمدی، ب. (1371). از نشانههای تصویر تا متن. تهران: انتشارات مرکز. اردلانی، ح. (1394). تجسم احساس در اندیشه ژیل دلوز، بررسی نقاشیهای فرانسیس بیکن، دوفصلنامه علمی و پژوهشی دانشگاه هنر، (16)، 44ـ23. استافل بیم، د.ا. (1386). درآمدی بر الگوهای ارزشیابی. ترجمه غلامرضا یادگارزاده و همکاران. تهران: انتشارات یادواره کتاب. استرینانی، د. (1384). نظریههای فرهنگ عامه. ترجمه ثریا پاکنظر. تهران: گام نو. اسماعیلتبار، م. (1386). فلسفه آموزش و پرورش. تهران: انتشارات فرهنگ سبز. ایمانی، م. و شاوردی، ش. (1386). تحقق و بالندگی هویت در پرتو تربیت. ماهنامه پیوند، (7)، 28ـ23 بلوم، ب. (1361). ویژگیهای آدمی و یادگیریهای آموزشگاهی. ترجمه علیاکبر سیف. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. بهرنگی، م. و آقایاری، ط. (1383). تحول ناشی از تدریس مشارکتی از نوع جیگ ساو در وضعیت سنتی تدریس دانشآموزان پایه پنجم. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 3 (10)، 53 ـ 35. تاجیک، م. (1389). نشانهشناسی، نظریه و روش. پژوهشنامه علوم سیاسی، 5 (4)، 39ـ7. تایلر، ر. (1384). اصول اساسی برنامهریزی درسی و آموزش. ترجمه علی تقی پورظهیر. تهران: انتشارات آگه. چندلر، د. (1387). مبانی نشانهشناسی. ترجمه مهدی پارسا. تهران: انتشارات سوره مهر. رستگار، ط. (1385). ارزشیابی در خدمت آموزش و پرورش. تهران: انتشارات منادی تربیت. سامانیان، ص. و بهمنی، پ. (1389). جستاری در استفاده از دیدگاه نشانهشناسی در طراحی محصول. نشریه انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، (1)، 42ـ37. سجادی، م. و ایمانزاده، ع. (1386). چالشهای اساسی تربیت دینی در فضای ریزوماتیک. فصلنامه علوم تربیتی و روانشناسی ، 3 (4)،20ـ1. ــــــــ (1391). تبیین و تحلیل دلالتهای تربیتی دیدگاه معرفت شناختی ژیل دلوز و نقد دلالتهای آن برای تعلیم و تربیت. فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، 8 (4)، 80ـ53. سجودی، ف. (1383). نشانهشناسی کاربردی. تهران: نشر قصه. سلان، ر. (1372). راهنمای نظریه ادبی معاصر. ترجمه عباس مخبر. تهران: انتشارات طرح نو. سوزا، د. (1390). مدیریت با رهبری آموزشی. ترجمه فرخلقا رئیس دانا. تهران: انتشارات عابد. سوسور، ف. (1387). دوره زبانشناسی عمومی. ترجمه کورش صفوی. تهران: نشر هرمس. شعبانی، ح. (1386). مهارتهای آموزشی و پرورشی. تهران: انتشارات سمت. فتحی واجارگاه، ک. (1388). اصول برنامهریزی درسی. تهران: انتشارات ایرانزمین. فیاض، ا.؛ سرافراز، ح. و احمدی، ع. (1390). نشانهشناسی چشماندازهای فرهنگی در جغرافیای فرهنگی؛ راهبردی مفهومی برای فهم و کشف معنا. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، 4 (4)، 116ـ91. قائمینیا، ع. (1386). دانش نشانهشناسی و تفسیر قرآن. جمله قرآن و علم، (1)، 10ـ1. کریمی کسبی، ر. (1393). نشانهشناسینوینوکاربردهایآندرمحیطهای تربیتی. پایاننامه کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه ملایر. کلاین، ف. (1387). الگوهای طراحی برنامه درسی. ترجمه محمود مهرمحمدی. در محمود مهرمحمدی و همکاران. برنامهدرسی، نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها (ویراست دوم). تهران: سمت و به نشر. کوپال، ع. (1386). فراز و فرود نشانهشناسی از دانش تا روش. نشریه باغ نظر، (7)، 48ـ39. گوردون، ا. (1387). برنامه درسی پنهان. ترجمه محمد داوری. فصلنامه حوزه و دانشگاه، (19)، 101ـ92. گیرو، پ.ی. (1380). نشانهشناسی. ترجمه محمد نبوی. تهران: انتشارات فکر روز. لوی، ا. (1385). برنامهریزی درسی مدارس. ترجمه فریده مشایخ. تهران: انتشارات مدرسه. ملکی، ح. (1388). برنامهریزی درسی (راهنمای عمل). مشهد: انتشارات پیام اندیشه. موسیپور، ن. (1382). مبانی برنامهریزی آموزش متوسطه. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. مهرام، ب.؛ ساکتی، پ.؛ مسعودی، ا. و مهرمحمدی، م. (1385). نقش مؤلفههای برنامه درسی پنهان در هویت علمی دانشجویان. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 1(3)، 29ـ3. مهرمحمدی، م. (1389). بازاندیشی در فرآیند یاددهی ـ یادگیری. تهران: انتشارات مدرسه. میرزابیگی، ع. (1380). برنامهریزی درسی و طرح درس در آموزش رسمی و تربیت نیروی انسانی. تهران: انتشارات سطرون. نوروززاده، ر. (1385). برنامه درسی در نظام آموزش عالی. فصلنامه آموزش عالی، (23)، 70ـ53. نوید ادهم، م. (1376). پیام مدرسه. تهران: انتشارات مدرسه. والکر، ج. آ. و چاپلین، س. (1385). فرهنگ تصویری. ترجمه حمید گرشاسبی و سعید خاموش. تهران: اداره کل پژوهشهای صدا و سیما. Ahola, S. (2000). Hidden curriculum in higher education. University of Turku. Barthes, R. (1957). Mythologies, St Albans: Paladin. ــــــــ (1964). Elements of semiology, London: Jonathan Cape. Bergen Hengouwen, G. (2009). Hidden curriculum in the University. Available at: http:www. Sociology index. Com. Bogue, R. (2004). Search, swim and see: deleuzes apprenticeship in signs and pedagogy of images, Educational Philosophy and Theory, 36 (3), 327- 343. Chikeung, Ch. (2008). The effect of shared decision making on the improvement in teaches job deuebpment, Available at: http: // www Eric. ed. gov. Doganay, A. (2009). Hidden curriculum and gaining the value of respect for human dignity. A qualitative study in two elementary schools in Adana. Available at: http:// educational science theory & practice. com. Eco, U. (1990). The limits of interpretation, Bloomington: Indiana University Press. Kohli. W. (2000). Teaching in Danjerzone: Democracy and Difference. Democratic Social Education (Eds.), David Hursh and Wayne Roos. Falmer Press. Klein, F. M. (1990). The politics of curriculum decision- making, issues in centralizing the curriculum, State University of New York Press, Albany. Margolis, E. (2000). Class pictures: representation of race, gender and ability in a century of school photography. Educational Policy Analysis Archives. 8 (31), 312-330 ــــــــ (2001). The hidden curriculum in Higher Education. New York: Rutledge. Redish, E. F. (2009). The hidden curriculum: what do we really want our students to learn? Available at: http://www. Sociology index. Com. Stephenson, A. M. (2009). How children experienced, influenced and enacted the boundaries of curriculum in an early children education. Available at: http:// research archive.vum.ac.riz. | ||
Statistics Article View: 1,260 PDF Download: 1,761 |