
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,444 |
Article View | 8,509,640 |
PDF Download | 4,507,256 |
رابطه رهبری معنوی و هوش معنوی با توانمندسازی معلمان | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 5, Volume 5, Issue 9, October 1396, Pages 105-128 PDF (3.01 M) | ||
DOI: 10.30497/edus.2017.66414 | ||
Authors | ||
محمدجعفر مهدیان* 1; ملوک عبودپور2; رضا نوروزی کوهدشت3 | ||
1استادیار مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد، لرستان، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد، لرستان، ایران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز / مدرس دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد، لرستان، ایران | ||
Receive Date: 07 March 2017, Revise Date: 28 August 2017, Accept Date: 02 July 2017 | ||
Abstract | ||
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین «رهبری معنوی» و «هوش معنوی» با توانمندسازی معلمان زن متوسطه دوره اول ناحیه دو شهر اهواز صورت گرفته است. روش تحقیق، توصیفی ـ همبستگی است و جامعه آماری پژوهش را تمامی معلمان زن متوسطه دوره اول ناحیه دو اهواز (442 نفر) تشکیل میدهند که با روش نمونه گیری تصادفی ـ طبقهای، 206نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. برای گردآوری داده ها از سه پرسشنامه «رهبری معنوی فرای»، «هوش معنوی گینگ» و «توانمندسازی اسپریتزر» و برای تجزیه و تحلیل دادهها از «آزمون همبستگی پیرسون» و «تحلیل واریانس»استفاده شده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که هم رهبری معنوی با توانمندسازی (05/0>r) و هم هوش معنوی با توانمندسازی (05/0>r) رابطه دارد.همچنین ابعاد هوش معنوی و رهبری معنوی نیز با توانمندسازی ارتباط دارند. از میان مؤلفههای هوش معنوی، تفکر انتقادی، آگاهی متعالی و توسعه حالت و تمامی مؤلفههای رهبری معنوی (چشمانداز، نوعدوستی، ایمان، معناداری، عضویت، تعهد و بازخورد) با سطح معناداری کمتر از 05/0، توانمندسازی معلمان زن را تبیین می کنند. ارزیابی معلمان زن از رهبری معنوی، هوش معنوی و توانمندسازی با توجه به سابقه خدمت متفاوت، اما ارزیابی آنها از متغیرهای تحقیق با توجه به مقطع تحصیلی یکسان است. | ||
Keywords | ||
رهبری معنوی; هوش معنوی; توانمندسازی; معلمان مدارس متوسطه | ||
References | ||
امینی، ع.؛ کرمی، ح.؛ دیندارلو، س. و منفردی، ل. (1394). بررسی رابطه هوش معنوی با توانمندسازی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، 6 (4)، 68ـ53. ارشادی سیس، م. و وردینی، ن. (1392). بررسی تأثیر هوش معنوی بر توانمندسازی کارکنان نیروی انتظامی استان آذربایجان غربی. فصلنامه دانش انتظامی آذربایجان غربی، 6 (20)، 14ـ1. پرنده، ا.؛ ایزدی، ا.؛ عبادی، ع. و قنبری، م. (1390). رابطه هوش معنوی و تعهد سازمانی در مدیران پرستاری بیمارستانهای نظامی. فصلنامه روانشناسی نظامی، 2(6)، 78ـ69. دهقانی، م. و فضلالهی قمی، س. (1394). بررسی رابطه بین هوش معنوی و تعهد سازمانی دبیران. فصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی، 9(17)، 132ـ105. دارایی، خ. (1390). بررسی تأثیر هوش معنوی بر توانمندسازی معلمان مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. رحیمی، ع.؛ یزدانی، د.؛ کهنهپوشی، ع. و هنرجو، ب. (1394). نقش رهبری معنوی مدیران بر توانمندسازی معلمان مدارس. سومین همایش علمی - پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران. رستگار، ع.؛ جانقلی حیدری، ف. و حیدرینیا، ح. (1391). بررسی نقش رهبری معنوی در هویتیابی سازمانی. فصلنامه پژوهشهای مدیریت عمومی، 5 (16)، 63ـ39. زارعی متین، ح.؛ خیراندیش، م. و جهانی، ح. (1390). شناسایی و سنجش مؤلفههای هوش معنوی در محیط کار، مطالعه موردی در بیمارستان لبافینژاد. فصلنامه پژوهشهای مدیریت عمومی، 4 (12)، 94ـ71. زفرقندی سمیعی، م. (1395). ارتباط وضعیت رهبری معنوی در سازمانها با توانمندسازی کارکنان. دوفصلنامه مدیریت بر آموزش سازمانها، 5 (1)، 110ـ93. سهرابی، ف. (1387). مبانى هوش معنوی. فصلنامه سلامت روان، 1(1)، 18ـ14.شعبانی بهار، غ.؛ علیبخشی، م. و صمدی، ع. (1392). نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان. فصلنامه مدیریت ورزشی، 5 (3)، 52ـ37. صریحی، ر. و تیمورنژاد، ک. (1390). تأثیر هوش معنوی بر اثربخشی اقدامات مدیریت دانش. فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 21 (65)، 25ـ1. صادقیفر، ج.؛ فاضلی، م.؛ کرامتمنش، ف.؛ تولیده، ز. و موسوی، س. (1393). رابطه رهبری معنوی و انگیزش شغلی در بین مدرسین دانشگاه پیامنور ایلام. فصلنامه اخلاق زیستی، 4 (12)، 47ـ31. ضیایی، م.؛ نرگسیان، ع. و آیباغی اصفهانی، س. (1387). نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران. فصلنامه مدیریت دولتی، 1 (1)، 86ـ67. عابدی، ا.؛ رضوی، س. و فرزان، ف. (1394). بررسی ارتباط بین توانمندسازی و تعهد سازمانی معلمان تربیتبدنی استان خراسان شمالی. فصلنامه مطالعات ورزشی، 7 (28)، 218ـ197. فتاحی، م. (1386). اثراتمعنویتدرمحیطکاربررفتارشهروندسازمانیوارتباطآنباکیفیتخدماتووفاداریمشتری. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران. کدخدا، م. و جهان، ح. (1389). منطقپذیری هوش معنوی در فرایند تصمیمگیری. سومین کنفرانس ملی خلاقیتشناسی، تریز ( TRIZ ) و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران. کریمی گیگلو، ا.؛ فروزش، ع.؛ رحیمی؛ ق.؛ ممیزاده، ی. و کریمی گیگلو، ر. (1394). بررسی رابطه بین مدیریت معنوی و ابعاد توانمندسازی مربیان سازمان فنی و حرفهای. پنجمینهمایشملیوچهارمینهمایشبینالمللیمهارتآموزیواشتغال. کریمی مونقی، ح.؛ اکبری لاکه، م.؛ مکارم، ع.؛ اسماعیلی، حبیب.؛ ابراهیمی، م. و عاشوری، احمد. (1391). ارتباط هوش معنوی با توانمندی تدریس در اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی. مجله آموزش در علوم پزشکی، 12 (8)، 563ـ554. گشتاسبی، م.؛ احمدی، ع.؛ نگین تاجی، ف. و نگین تاجی، ک. (1392). مطالعه رابطه هوش معنوی و توانمندسازی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران. فصلنامه پژوهشدرمدیریتورزشی، 2 (6)، 76ـ65. مقیمی، س.؛ رهبر، ا. و اسلامی. ح. (1390)، معنویت سازمانی و تأثیر آن در خلاقیت کارکنان (رویکردی تطبیقی). فصلنامه اخلاقدرعلوموفنّاوری، 2 (3)، 98ـ89.
Aidoo, m. (2016). Empowering Followers in the Politics of Spiritual Leadership: A Narrative Critical Study of 1 Samuel. The Expository Times, 1(1), 1-11. Abdul Rani A, Abidin I, Hamid M. (2013). The impact of spiritual intelligence on work performance: case studies in government hospitals of east coast of Mala The Macro theme Review A multidisciplinary. Journal of Global Macro Trends, 2(3), 46-59. http://macrotheme.com/yahoo_site_admin/assets/docs. Amram, j. (2005). Intelligence beyond IQ: The contribution of emotional and spiritual intelligences to effective business leadership. Ma Doctor, Institute of Transpersonal Psychology. Cowan, David. A.( 2010).Translating Spiritual Intelligence into Leadership Competencies. Journal of Management, Spirituality & Religion, 2(1), 3-38.Contreras, F. (2016). Servant and Spiritual Leadership Theories: Are They Two Different Notions?. Journal of Human Values, 22(3), 202–208 Dee Jay, R., Alan, B. Henkin. & Lee, D. (2003). Structural antecedents and psychological correlates of teacher empowerment. Journal of Educational Administration, 41(3), 257-277. Emmons, R. A. (2000). Is spirituality intelligence? Motivation, cognition, and the psychology of ultimate concern. The International Journalfor the Psychology of Religion, 10(1), 3-26. Ellerani, P. & Gentile, M. (2013). The role of teachers as facilitators to develop empowering leadership and school communities supported by the method of cooperative learning, Procedia. Social and Behavioral Sciences, 93(213),12 – 17. Fry, L.W.(2003).Toward a theory of spiritual leadership.The Leadership Quarterly,14(6),693-727. Fry, L. W; S. Vitucci & Cedillo. M. (2005). Spiritual leadership and army transformation: Theory, measurement, and establishing a baseline. The Leadership Quarterly, 16(5), 835-862. Fry, L.W. & Slocum. J. W.(2008). Maximizing the triple bottom line through spiritual leadership. Organizational Dynamics, 37(1), 86–96. Fry, L. & Nisiewicz, M. (2013). Maximizing the triple bottomline through spiritual leadership. Stanford CA: Stanford University Press. Gardner, Howard (2006). Changing Minds. The art and science of changing our own and other people's minds, Boston MA:Harvard Business School Press. King david B. & Teresa L. DeCicco (2009) .A Viable Model and Self-Report Measure of Spiritual Intelligence. The International Journal of Transpersonal, 28(1),68-85. King, D.B. (2008). Rethinking claims of spiritual intelligence: A definition, model, & measure. Unpublished master’s thesis. Trent University. Peterborough, Ontario, Canada. Suan Chin, S. C; Seyal. A H; Yeown, J. A. & Sin Tan, K. (2013). The Relationship between Spiritual Intelligence and TransformationalLeadership Style among Student Leaders. Journal of Southeast Asian Research, 29th IBIMA Conference, 2013 (2013), 1-17. Modaff, D. P; Butler, J. A. & DeWine, S. (2008). Organizational Communication: Foundations, Challenges, and Misunderstandings (2nd ed.). Boston: Pearson Education. Mosaybian, N. & Araghizade, A. (2014). Surveying The Effect Of Spiritual Intelligence On Employee Empowerment. Kuwait Chapter Of Arabian, Journal Of Business And Management Review,3(6),95-105. Mansor, N; Ismail, A. H; Mohd, M.A. & Anwar, N. (2013). Relationship between Spiritual Leadership and Organizational Commitment in Malaysians’ Oil and Gas Industry. Asian Social Science, 9( 7), 179-191. Noi Lee, A. & Nie, Y. (2017). Teachers’ perceptions of school leaders’ empowering behaviours and psychological empowerment: Evidence from a Singapore sample. Educational Management Administration & Leadership, 45(2), 260–283. Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: dimensions, Measurement, and Validation. Academy of Management Journal, 38 (5), 1442-1465 Rasouli, N; Montazeri, M; Nekouei, M. H. & Zahedi, H. (2013). Investigating the Relationship Between SpiritualLeadership and Employees Psychological Empowerment in Khozestan Utility. International Business Management,7(2),55-64. Somech, A. (2005). Teachers’ Personal and Team Empowerment and Their Relations to Organizational Outcomes:Contradictory or Compatible Constructs?.Educational Administration Quarterly, 41(2), 237-266. Sendjaya,S. & Pekerti, A.G.(2010). Servant Leadership as antecedentof trust in organizations. Leadership and organization developmentjournal. 31(7),643-663. -Saad, M; See, T.P; Mohamed Adilc, M. A. & Kassim, K. (2015). Spiritual Intelligence on Leadership Effectiveness and Food- Hygiene Practices in Public Institutions. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 201(2) 146 – 155. Strack, G. & Fottler, MD. (2002). Spirituality & effective leadership in healthcare: Is there a connection? Frontiers of Health Services Management, 18(4), 3-18. Thomas, S. h. (2017). Teacher Empowerment: A Focused Ethnographic Study in Brunei Darussalam. The Qualitative Report, 22(1),47-72. Available at:http://nsuworks.nova.edu/tqr Wulantika, L. & Mayasari Buhari, R. (2015). The Effect of Spiritual Intelligence on Employees’ Empowerment at Pt.Centra Multi Karya. Mediterranean Journal of Social Sciences Publishing, Rome-Italy, 6 ( 5), 151-156. Zohar, D. & Marshall, I. (2000). SQ: Spiritual intelligence, the ultimate intelligence. London: Bloomsbury. | ||
Statistics Article View: 938 PDF Download: 823 |