
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,391 |
Article View | 8,238,414 |
PDF Download | 4,229,273 |
اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی مبتنی بر رویکرد اسلامی بر بلوغ عاطفی و شکیبایی دختران نوجوان | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 4, Volume 5, Issue 8, March 1396, Pages 81-97 PDF (4.45 M) | ||
DOI: 10.30497/edus.2017.63912 | ||
Authors | ||
منصوره حاج حسینی* 1; فاطمه جعفری2; مریم محمدی3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد مشاور خانواده، دانشگاه تهران | ||
3کارشناس ارشد مشاور مدرسه، دانشگاه تهران | ||
Receive Date: 27 January 2017, Revise Date: 16 May 2017, Accept Date: 02 July 2017 | ||
Abstract | ||
این پژوهش با هدف شناسایی اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی مبتنی بر رویکرد اسلامی بر بلوغ عاطفی و شکیبایی به روش نیمهآزمایشی، پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه انجام پذیرفت. جامعه آماری دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوره اول شهرستان ساوه از یک دبیرستان در دسترس برگزیده شده است، و نمونهای شامل 30 نفر از نمرات پایینتر از میانگین در اجرای پیشآزمون به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش هشت جلسه تحت آموزش مهارتهای مثبتاندیشی با رویکرد اسلامی قرار گرفت. هر دو گروه پیش و پس از اجرای متغیر مستقل به واسطه مقیاس بلوغ عاطفی و پرسشنامه شکیبایی سنجیده شدند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافتهها نشان داد بین دو گروه در میزان شکیبایی، نداشتن ثبات عاطفی و بازگشت تفاوتی معنیدار وجود دارد؛ بنابراین آموزش گروهی مهارتهای مثبتاندیشی سبب کاهش دو مؤلفه عدم بلوغ عاطفی یعنی بیثباتی عاطفی، بازگشت عاطفی و همچنین افزایش شکیبایی شده است. نتایج بیانگر اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی مبتنی بر رویکرد اسلامی در افزایش شکیبایی و بلوغ عاطفی است. | ||
Keywords | ||
آموزش گروهی; مهارتهای مثبتاندیشی مبتنی بر رویکرد اسلامی; بلوغ عاطفی و شکیبایی | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 530 PDF Download: 664 |