
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,476,072 |
PDF Download | 4,499,905 |
تبیین پدیدارنگاری فلسفه تربیتی عبادت (نماز) از دیدگاه معلمان و اولیای دانشآموزان | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 3, Volume 5, Issue 8, March 1396, Pages 59-79 PDF (5.95 M) | ||
DOI: 10.30497/edus.2017.63646 | ||
Authors | ||
اکبر صالحی* 1; شهربانو حسنی2 | ||
1استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی (نویسنده مسئول) | ||
2دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، پردیس بینالملل دانشگاه خوارزمی | ||
Receive Date: 11 October 2016, Revise Date: 11 May 2017, Accept Date: 14 May 2017 | ||
Abstract | ||
این پژوهش با هدف تبیین پدیدارنگاریفلسفه تربیتی عبادت از دیدگاه معلمان و اولیای دانشآموزان مدارس ابتدایی در استان البرز و به روش پدیدارشناسی است. برای این پژوهش 17 نفر از معلمان و 15 نفر از اولیای دانشآموزان دوره ابتدایی بهصورت هدفمند انتخاب شدند تا در این پژوهش شرکت کنند. در این مطالعه برای گردآوری دادهها از مصاحبه (عمیق و نیمهساختاریافته) استفاده شد. تمام مصاحبهها پس از توضیح اهداف پژوهش به مصاحبهشوندگان و کسب مجوز از ایشان، ضبط و پیادهسازی شد. میانگین مدت هر مصاحبه حدود 55 دقیقه بود. در این پژوهش 5 پرسش اصلی برای مصاحبه در رابطه با هدف طراحی، و متناسب با پاسخ شرکتکنندگان پرسشهای بعدی جهت تعمیق اطلاعات مطرح شد. برای تحلیل دادهها از رویکرد توصیفی ـ تحلیلی با استفاده از کدگذاری در دو سطح باز و محوری استفاده شد. یافتهها نشان داد که عبادت در بعد فردی کارکردهایی شامل افزایش اعتماد به نفس، معنایابی در زندگی، سعادتمندی و تعالی انسان و در بعد عاطفی شامل احساس لذت و افزایش آرامش دارد؛ در بعد جامعهشناختی نیز دربرگیردنده ارتقای ارزشهای اخلاقی و کاهش جرائم اجتماعی است، همچنین در بعد خانوادگی، پایداری شخصیت و کاهش مشکلات خانوادگی از جمله کارکردهای تربیتی عبادت به شمار میرود. | ||
Keywords | ||
فلسفه تربیتی عبادت; معلمان; اولیا; پدیدارنگاری | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 523 PDF Download: 616 |