
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 509 |
Number of Articles | 4,399 |
Article View | 8,251,772 |
PDF Download | 4,247,829 |
نقش رهبری معنوی بر خودکارآمدی مدیران مدارس متوسطه شهر ری | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 7, Volume 5, Issue 8, March 1396, Pages 139-150 PDF (3.2 M) | ||
DOI: 10.30497/edus.2017.63577 | ||
Author | ||
بتول فقیه آرام* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر | ||
Receive Date: 02 January 2017, Revise Date: 10 May 2017, Accept Date: 18 June 2017 | ||
Abstract | ||
هدف از این تحقیق بررسی رابطه رهبری معنوی با خودکارآمدی مدیران و کارکنان و با روش تحقیق توصیفیـ همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارکنان مدارس متوسطه شهر ری است. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند؛ به این صورت که 248 نفر (151نفر زن و 97 نفر مرد) دو پرسشنامه رهبری معنوی فرای (2003) و خودکارآمدی شرر (1982) را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون و آزمون t در گروههای مستقل استفاده شد. یافتهها نشان داد که رهبری معنوی با خودکارآمدی مدیران و کارکنان رابطهای معنادار و مثبت دارد، همچنین میان چشمانداز عشق به نوعدوستی، ایمان در کار، عضویت سازمانی، تعهد سازمانی، معناداری در کار و بهرهوری و بهبود مستمر با خودکارآمدی رابطه مستقیم و معناداری وجود داشت. یافتهها بیانگر این بود که میانگین نمرات رهبری معنوی و خودکارآمدی در مدیران و کارکنان زن به طور معناداری بیش از مدیران و کارکنان مرد است. میتوان بیان کرد که رهبران معنوی با ایجاد جو حمایتی درصدد افزایش بهرهوری و اثربخشی سازمان و کارکنان گام برمیدارند و زمینه پرورش خودکارآمدی را در ایشان فراهم میکنند. | ||
Keywords | ||
رهبری معنوی; خودکارآمدی; مدیران و کارکنان مدارس متوسطه | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 710 PDF Download: 639 |