
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 509 |
Number of Articles | 4,399 |
Article View | 8,253,279 |
PDF Download | 4,248,847 |
مقایسه مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی «کارل پوپر» با آموزه های اسلامی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 6, Volume 4, Issue 7 - Serial Number 2, October 1395, Pages 115-137 PDF (630.24 K) | ||
DOI: 10.30497/edus.2016.61445 | ||
Authors | ||
سوسن کشاورز1; زهرا نورانی* 2 | ||
1استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق پردیس خواهران | ||
Receive Date: 26 May 2016, Revise Date: 28 August 2016, Accept Date: 18 January 2017 | ||
Abstract | ||
چکیده این مقاله با هدف مقایسه مبانی هستیشناسی و معرفتشناسی «کارل پوپر» با مبانی فلسفی ذکر شده در آموزههای اسلامی، به بیان مبانی فلسفی این اندیشمند میپردازد. علت انتخاب پوپر در این مقاله، نفوذ گسترده اندیشههای این فیلسوف به ویژه بعد از انقلاب اسلامی در بین صاحب نظران و اقبال گسترده به ترجمه آثار او در داخل کشور است. روش به کار گرفته شده از نوع قیاسی - استنتاجی، جامعه آماری شامل کتب و مقالات معتبر و سند مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران و نمونهگیری این پژوهش از نوع نمونهگیری هدفمند است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که تفاوتهای اساسی از منظر وجود واقعیت (وجود فیالجمله واقعیت و وجود مسلم و بدیهی جهان)، تقسیم واقعیت (وجود جهانهای سهگانه و مراتب و سطوح هستی) و حرکت تکاملی طبیعت (حاصل از آزمون و حذف خطا و حرکت مداوم به سوی کمال مطلق)، در هستیشناسی و تفاوتهای دیگری از منظر علم به واقع (ابطال امکان معرفت یقینی و امکان شناخت هستی)، حقیقت تشکیکی علم، ملاک علم به واقع (موفقیت در آزمون و مطابقت با مراتب گوناگون واقعیت)، نقش عالم در علم (کاشفیت و مبدع علم)، پویایی علم (پویایی و ثبات علمی)، منابع شناخت، توانایی عقلورزی (خردورزی انتقادی و توانایی تعقل در عرصه نظر و عمل) و محدودیتهای شناخت در معرفتشناسی دو دیدگاه وجود دارد. | ||
Keywords | ||
کارل پوپر; مبانی هستیشناسی; مبانی معرفتشناسی; آموزه های اسلامی; دیدگاه تربیتی | ||
References | ||
قرآن کریم ایمانی مقدم، مهدی (1390)، فیلسوف چکمه پوش، تهران: دفتر نشر معارف، چاپ اول باقری، خسرو، سجادیه، نرگس و توسلی، طیبه (1389)، رویکردهاوروشهایپژوهشدرفلسفه تربیتی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی پوپر، کارل (1384)، میدانم که هیچ نمیدانم: گفتوگوهایی در باب سیاست، فیزیک و فلسفه، ترجمه پرویز دستمالچی. تهران: انتشارات ققنوس. چاپ اول ــــــــــــ (1363)، حدسها و ابطالها؛ رشد شناختی علمی، ترجمه احمد آرام، تهران: نشر انتشار ــــــــــــ (1374)، شناخت عینی برداشت تکاملی، ترجمه احمد آرام، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول ــــــــــــ (1375)، حدسهاوابطاله، ترجمه احمد آرام، تهران: شرکت سهامی انتشار ــــــــــــ (1380)، جامعه باز و دشمنان آن، ترجمه عزتالله فولادوند، تهران: خوارزمی، چاپ سوم ــــــــــــ (1380)، جستوجوی همچنان باقی، ترجمه سیامک عاقلی، تهران: نشر گفتار، چاپ اول ــــــــــــ (1383)، زندگیسراسرحلمسئله است، ترجمه شهریار خواجیان، تهران: نشر مرکز ــــــــــــ (1388)، منطق اکتشاف علمی، ترجمه سید حسین کمالی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول سند مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران شعارینژاد، علیاکبر (1383)، فلسفه آموزش و پرورش، تهران: امیرکبیر صفارحیدری، حجت و باقری، عصمت (1390)، نظریه معرفتشناسی تکاملی پوپر و نگاهی انتقادی به کاربردهای آن در تعلیم و تربیت، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، شماره1، صص159ـ184 کلینی، محمدبن یعقوب (1388)، الاصول الکافی، تهران: دار الکتب الاسلامیه نوروزی، رضا علی و سجای، سید مهدی (1390)، پوپر و بازاندیشی در فرآیند یادگیری، دوفصلنامه تربیت اسلامی، شماره 12، ص155ـ172 Danesh, H,B. (2006)," Towards an integrative theory of peace education", Journal of Peace Education. 3(1). pp.55-78
Thyer, B. A. (2002), "Popper, positivism, and practice research: A Response to Munro", Journal of Social Work Education. 38(3), pp.471- 474
http://www.falsafeh.com/karl_popper.htm | ||
Statistics Article View: 2,654 PDF Download: 1,229 |