
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,444 |
Article View | 8,509,635 |
PDF Download | 4,507,255 |
سعادت از نظر ابن سینا؛ غایت جامع یا غالب | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
Article 5, Volume 20, Issue 55 - Serial Number 1, March 1395, Pages 81-96 PDF (295.62 K) | ||
Document Type: علمی ـ پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/ap.2016.61214 | ||
Authors | ||
فاطمه ملاحسنی* 1; محمد سعیدی مهر2 | ||
1دانش آموخته دکتری / دانشگاه تربیت مدرس | ||
2استاد گروه فلسفه اسلامی دانشگاه تربیت مدرس | ||
Receive Date: 20 February 2016, Revise Date: 03 May 2016, Accept Date: 14 June 2016 | ||
Abstract | ||
یکی از مسائلی که در بحث سعادت قابلطرح است، این است که آیا عوامل متعددی در تحقق سعادت دخالت دارند، یا حصول سعادت وابسته به یک عامل است و اگر عوامل دیگری مطرح میشود، بهمنزله مقدمه برای تحقق آن عامل اصلی هستند. این دو تفسیر از سعادت، امروزه با عنوان «غایت جامع» و «غایت غالب« مطرح میشود و اندیشمندان میکوشند عوامل دخیل در سعادت را ـ براساس میزان اثرگذاری آنها در تحقق سعادت ـ تحلیل کنند. در نوشتار حاضر و در پاسخ به این مسئله براساس فلسفه ابنسینا، میبینیم که ابنسینا سعادت انسانی را برمبنای حصول کمال قوای نفسانی انسان توضیح میدهد و میگوید نفس، کمالی از جهت ذات دارد که عبارت است از ادراک عقلی، و کمالی از جهت ارتباط با بدن دارد که مقصود از آن اکتساب هیئت استیلایی بر بدن و بهدست آوردن فضایل اخلاقی است؛ اما ابنسینا انجام فضایل اخلاقی را مقدمهای برای ادراک عقلی میداند و سعادت نهایی نفس را در اتصال به عقل فعال و ادراک عقلی معرفی میکند؛ ازهمینروست که او درک لذت کامل ناشی از سعادت حقیقی را منوط به مفارقت نفس از بدن میانگارد و تحقق آن را در نشئه آخرت میسر میداند. بدین ترتیب، میتوان گفت ابنسینا سعادت را بهعنوان غایت غالب تبیین میکند. | ||
Keywords | ||
ابن سینا; ارسطو; سعادت; غایت غالب; غایت جامع; ادراک عقلی; فضایل اخلاقی | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 969 PDF Download: 709 |