
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,392 |
Article View | 8,241,712 |
PDF Download | 4,233,446 |
آموزش فلسفه با رویکرد پرورش تفکر انتقادی و مقایسه آن با سبک سینوی | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
Article 4, Volume 18, Issue 51, April 1393, Pages 57-76 PDF (5.9 M) | ||
Document Type: علمی ـ پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/ap.2014.59338 | ||
Author | ||
جمیله فاطمی* | ||
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور | ||
Receive Date: 13 August 2013, Accept Date: 03 May 2014 | ||
Abstract | ||
یکی از شیوههای فعال و نوین آموزش تفکر فلسفی، روش «تفکر انتقادی» است. این شیوه از ابداعات ماتیو لیپمن و رابرت انیس است که مبتنی بر اصول کنجکاوی اندیشمندانه، عینیتگرایی، انعطافپذیری، گستردگی فکر، شکگرایی معقول و روشمند بودن است. مسئله مهم و قابل طرح این است که فیلسوفان اسلامی و به طور مشخص ابنسینا به عنوان فیلسوف مروج تفکر فلسفی تا چه اندازه شیوهی تفکر انتقادی را در مسیر ترویج فلسفه و رشد تفکر فلسفی به کار بسته است. با بررسی آثار ابنسینا و شیوههای عملی او مشخص میشود که وی در نقد و تحلیل اندیشههای عوام و خواص، در نحوهی برخورد با نقادان معاصرش، در مناسبات علمی با شاگردانش، در تثبیت و ترویج تفکر منطقی (برهانی) در فلسفه به شیوهی «تفکر انتقادی» برخورد کرده است. | ||
Keywords | ||
آموزش فلسفه; تفکر فلسفی; تفکر انتقادی; ابن سینا | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 914 PDF Download: 840 |