
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,475,866 |
PDF Download | 4,499,407 |
سازمان یادگیرنده، راهکار تربیت نیروی انسانی دانشی مورد پژوهی: مدارس اسلامی غیرانتفاعی دورة متوسطة دوم | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 2, Volume 4, Issue 6, March 1395, Pages 27-50 PDF (530 K) | ||
DOI: 10.30497/edus.2016.58586 | ||
Authors | ||
فاطمه صغری شفیعی* 1; مریم برادران حقیر2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه تهران و مربی گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشگاه امام صادق ع پردیس خواهران | ||
2دانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه مازندران | ||
Receive Date: 27 July 2015, Revise Date: 09 December 2015, Accept Date: 25 May 2016 | ||
Abstract | ||
این پژوهش در پی اندازهگیری سطح یادگیری سازمانی در مدارس، بهمثابة سازمان تربیتکنندة نیروی انسانی توانمند برای ورود به بازار کار دانشی، است. پژوهش بر مبنای روش جمعآوری دادههای مورد نیاز توصیفیپیمایشی و بر اساس هدف پژوهش کاربردی است. یافتهها از طریق پرسشنامه، که شامل هفت مؤلفة فرصت یادگیری مستمر، چشمانداز مشترک، تصمیمگیری مشارکتی، تسهیم اطلاعات، اتصال با محیط، ارزیابی مستمر و نیروی انسانی متخصص است، به دست آمده و نیز 61 سؤال بهصورت بسته پاسخ و بر اساس مقیاس لیکرت جمعآوری شده است. میزان آلفای کرونباخ برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه 78/0 به دست آمد که نشاندهندة هماهنگی درونی قابل قبول سؤالات پرسشنامه است. مدارس غیرانتفاعی دورة متوسطة دوم منطقة دو تهران، در سال تحصیلی 92-93، جامعة آماری پژوهش در نظر گرفته شدند و به روش نمونهگیری خوشهای، ابتدا، از میان این مدارس پنج مدرسه بهطور تصادفی انتخاب شد و سپس پرسشنامه در اختیار همة معاونان و مدیران ارشد مدارس برای پاسخگویی قرار داده شد که تعداد 31 پاسخنامه بهمنظور تحلیل دادهها به محقق بازگردانده شد. از آزمون فریدمن برای تعیین میزان اهمیت (رتبهبندی) ویژگیهای ابعاد و مؤلفههای سازمان یادگیرنده در وضعیت موجود استفاده شد. نتایج حاکی از این است که ارزیابی مستمر، اتصال با محیط، فرصت یادگیری مستمر، تسهیم اطلاعات، تصمیمگیری مشارکتی، نیروی انسانی متخصص و چشمانداز مشترک به ترتیب از اهمیت نسبی برخوردارند و مدیران مدارس در چشمانداز مشترک و درک مناسب از آن کمترین رتبه و در ارزیابی مستمر بیشترین رتبه را در بین مؤلفههای مورد بررسی دارند. | ||
Keywords | ||
سازمان یادگیرنده; یادگیری سازمانی; چشمانداز مشترک; تصمیمگیری مشارکتی; یادگیری مستمر; ارزیابی مستمر; درک مناسب | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 625 PDF Download: 755 |