
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 509 |
Number of Articles | 4,399 |
Article View | 8,258,275 |
PDF Download | 4,252,397 |
بهبود بخشیدن به فرایند ارتباط در آموزش و پرورش با نظر به آرای لیوتار | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 3, Volume 4, Issue 6, March 1395, Pages 51-70 PDF (145.05 K) | ||
DOI: 10.30497/edus.2016.58585 | ||
Authors | ||
سمانه خلیلی* 1; خسرو باقری نوعپرست2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه امام صادق(ع) پردیس خواهران | ||
2ااستاد گروه مبانی فلسفی اجتماعی آموزش پرورش دانشگاه تهران | ||
Receive Date: 01 January 2016, Revise Date: 24 February 2016, Accept Date: 01 June 2016 | ||
Abstract | ||
در این مقاله، با استفاده از آرای لیوتار، و مبنا قرار دادن نظریة ارتباطی و بازیهای زبانی او سعی شده است اصول و روشهایی بهمنظور بهبود ارتباط در آموزش و پرورش استخراج شود. در نظریة ارتباطی لیوتار، چهار عنصر نقش اساسی دارند: فرستنده، گیرنده، حس و مرجع. در تحقیق حاضر، فرستنده و گیرنده معلم و دانشآموز درنظر گرفته شده است؛ حس و مرجع نیز با توجه به دورههای مختلف تحصیلی متفاوتاند. بازیهای زبانی لیوتار از زوایای مختلف بررسی میشود؛ از یک بُعد، بازیهای زبانی مربوط به مدرسه و محیط آموزشی، خانه و اجتماع قابل بررسیاند و از بُعد دیگر، بازیهای زبانی مربوط به دروس متفاوت که در مقاطع بالاتر و تخصصیتر آشکارترند. با درنظر گرفتن این مسائل و چگونگی رفتار معلمان با دانشآموزان- که در مقاطع مختلف تحصیلی برحسب نیازهای روانی و آموزشی دانشآموزان، متفاوت است- میتوان گفت که در سالهای نخستین تحصیل، بر استفاده از عبارات ساده و موقعیتهای محسوس، توجه به احساسات و عوامل محیطی و تفاوتهای موجود بین بازیهای زبانی خانه و مدرسه تأکید میشود و اندکاندک استفاده از روشهای گروهی و ارتباطات بینفردی، توجه به بازیهای زبانی دروس مختلف و حیطههای تخصصی و مسائل اجتماعی در بهبود فرایند ارتباط اثرگذار میشوند. | ||
Keywords | ||
لیوتار; بازیهای زبانی; نظریة ارتباط; آموزش و پرورش | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 652 PDF Download: 465 |