
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,391 |
Article View | 8,236,939 |
PDF Download | 4,228,042 |
مبانی، اصول و روشهای پاسخگویی به سؤالات کودکان دربارة خداوند | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 6, Volume 4, Issue 6, March 1395, Pages 109-132 PDF (183.21 K) | ||
DOI: 10.30497/edus.2016.58584 | ||
Authors | ||
محمد داوودی* 1; زهرا شعبانی2; راهله شفیعی3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
2استادیار گروه تعلیم و تربیت اسلامی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش | ||
3کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت | ||
Receive Date: 27 September 2015, Revise Date: 06 December 2015, Accept Date: 28 May 2016 | ||
Abstract | ||
این تحقیق به بررسی چگونگی پاسخگویی به سؤالات کودکان دبستانی دربارة خداوند پرداخته است. سؤال اصلی تحقیق این است که چگونه میتوان به سؤالات کودکان دبستانی دربارة خداوند پاسخ داد، بهگونهای که برای آنان قابل فهم باشد و در عین حال موجب بدفهمی آنان نشود. بدین منظور از دو روش تحقیق توصیفیتحلیلی و تحلیلیاستنباطی استفاده شده است. در این تحقیق دو مبنا به دست آمد: یکی اینکه تصور کودکان از خداوند تحت تأثیر فرهنگ است، و دیگر انتزاعی بودن مفهوم خداوند و شکلگیری آن با تجریدِ ویژگیهای مفاهیم روزمره. همچنین روشن شد که اصول اساسی در پاسخگویی عبارتاند از: محیط اجتماعی فعال و پویا، ادراک و توجه، حمایت داربستی و ایجاد مفاهیم پایه. همچنین روشهای پاسخگویی عبارتاند از: روش تمثیل و برهانهای عقلی ساده، روش پرسش و پاسخ پلهپله، روش قصهگویی و روش بحث و گفتگوی جمعی. با توجه به تمامی ارکان پاسخگویی، یک فرایند پاسخگویی چهار مرحلهای پیشنهاد شده است. | ||
Keywords | ||
خداوند; سؤالات کودکان; فرایند پاسخگویی; مقطع دبستان | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 428 PDF Download: 1,062 |