
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,393 |
Article View | 8,246,686 |
PDF Download | 4,241,898 |
بررسی معنای زندگانی از دیدگاه امام علی(ع) و مقایسه آن با دیدگاه ویکتور فرانکل | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 5, Volume 4, Issue 6, March 1395, Pages 85-105 PDF (219.19 K) | ||
DOI: 10.30497/edus.2016.58582 | ||
Authors | ||
خدیجه ابوالمعالی* 1; فاطمه سادات آل یاسین2 | ||
1دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن | ||
Receive Date: 27 September 2015, Revise Date: 07 April 2015, Accept Date: 25 May 2016 | ||
Abstract | ||
هدف از این پژوهش، بررسی دیدگاه امام علی (ع) دربارة معنای زندگی و مقایسة آن با نظرگاه ویکتور فرانکل در این زمینه است. روش پژوهش، کیفی با رویکرد تحلیل متن قیاسی- استقرایی است. جامعة پژوهش شامل تعدادی از نامهها، خطبهها و کلمات قصار امام علی (ع) در نهجالبلاغه، و آثار ویکتور فرانکل است. روش نمونهگیری نیز هدفمند است. برای تحلیل دادهها از روش توصیف، مقایسه، مقولهبندی و مفهومسازی استفاده شده است. یافتهها بیانگر این است که مؤلفههای معنای زندگی از دیدگاه امام علی (ع) عبارتاند از: خداباوری، اعتقاد به دنیا و آخرت، مرگ، هدف زندگی، ارزشهای اخلاقی، رنج و کار. از دیدگاه فرانکل نیز عشق، رنج و کار جزء مهمترین منابع معناداری زندگی هستند. در نهجالبلاغه بااینکه رنج، کار و عشق (عشق به معبود) مؤلفههای معنابخش زندگی هستند، هدف داشتن در زندگی، اعتقاد به دنیا و آخرت، مرگ، خداباوری و ارزشهای اخلاقی نیز جزء مهمترین منابع معناداری زندگی بهشمار میروند و اینها تفاوت اصلی دیدگاه امام علی (ع) با نظریة فرانکل است. | ||
Keywords | ||
معنای زندگی; امام علی (ع); فرانکل | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 1,533 PDF Download: 1,308 |