
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,393 |
Article View | 8,246,740 |
PDF Download | 4,241,994 |
مبانی انسانشناختی در اندیشههای علی صفایی حائری و اصول تربیتی ناظر بر آن | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 4, Volume 3, Issue 5, November 1394, Pages 77-101 PDF (384.53 K) | ||
Document Type: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی) | ||
DOI: 10.30497/edus.2016.57801 | ||
Authors | ||
محمدرضا شرفی1; سیدمهدی سجادی2; محمد قربانعلی* 3 | ||
1دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران | ||
Receive Date: 26 May 2015, Revise Date: 04 November 2015, Accept Date: 10 December 2015 | ||
Abstract | ||
پژوهش حاضر درپی استخراج مبانی انسانشناختی و اصول تربیتی حاصل از آن براساس اندیشههای یکی از متفکران اسلامی معاصر، علی صفایی حائری، است. روشهای بهکاررفته در این تحقیق شامل «توصیف»، «تحلیل زبان فنی و رسمی» و «استنتاج» است. در این پژوهش، ابتدا به بررسی برخی اصطلاحات و مفاهیم بهکاررفته در آثار صفایی ازجمله «انسان در دو فصل»، «ساختار جامعه»، جریان «تدبر، تفکر، تعقل» در انسان، «درک وضعیت، درک تقدیر و درک ترکیب» (کلیدها) و «آزادی» پرداخته شده و سپس با درنظر گرفتن «عبودیت» بهعنوان هدف کلی نظام تربیتی صفایی، سه مبنای انسانشناسی نوع اول اول برگرفته از اختیار، گرایشهای صحیح و آزادی انسان، سه هدف واسطی، هشت مبنای انسانشناسی نوع دوم و هشت اصل تربیتی، از آثار وی استخراج و در قالب قیاس عملی صورتبندی شده است. | ||
Keywords | ||
علی صفایی حائری; انسانشناسی; اصول تربیتی; استنتاج | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 1,377 PDF Download: 1,653 |