
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 509 |
Number of Articles | 4,399 |
Article View | 8,255,587 |
PDF Download | 4,250,770 |
بررسی و نقد چهارچوب نظری طرح کرامت در دورة دبستان | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 2, Volume 3, Issue 5, November 1394, Pages 21-53 PDF (460.93 K) | ||
DOI: 10.30497/edus.2016.57799 | ||
Author | ||
محمد حسنی | ||
استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش | ||
Receive Date: 08 April 2015, Revise Date: 10 June 2015, Accept Date: 20 November 2015 | ||
Abstract | ||
طرح کرامت یکی از تجربههای مهم در زمینة تربیت ارزشی در نظام تربیت رسمی و عمومی ایران است؛ باوجود این، تاکنون آنچنانکه باید و بهطور دقیق، دربارة آن مطالعه نشده است. در این مقاله، این تجربة مهم در تربیت اخلاقی واکاوی و نقد شده است. برای این منظور، نخست با روش تحلیلی- توصیفی، چهارچوب نظری این طرح در چهار مؤلفة اهداف، محتوا، روش و مواد تحلیل و تشریح شده و سپس براساس تحلیل بهعملآمده، برخی ضعفها و قوّتهای طرح شناسایی شده است. این بررسی انتقادی برخی قوّتهای این طرح را نشان میدهد: توجه به بستر فرهنگ دینی جامعه، تأکید بر انگیزش درونی، طراحی شبهبرنامة درسی مستقل برای تربیت اخلاقی، نظمبخشی و تبویب مفاهیم ارزشی، و بهرهگیری از ظرفیت و نقش تربیتی معلمان در تربیت اخلاقی. در عین حال، ضعفهایی نیز در آن دیده میشود که عبارتاند از: فقدان مبانی نظری تصریحشده و فقدان توجیه برای نظم موجود در ارزشهای ارائهشده. | ||
Keywords | ||
طرح کرامت; تربیت اخلاقی; امور تربیتی; برنامة درسی تربیت اخلاقی | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 574 PDF Download: 1,342 |