
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,584,186 |
PDF Download | 5,344,961 |
گفت و گو؛ از جدل فلسفی تا کنش تربیتی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 7, Volume 1, Issue 1, August 1392, Pages 135-158 PDF (198.32 K) | ||
Document Type: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی) | ||
DOI: 10.30497/edus.2013.57512 | ||
Authors | ||
منصوره حاج حسینی* 1; طیبه ماهروزاده2 | ||
1استادیار گروه مشاوره و روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه الزهراء | ||
Receive Date: 04 April 2013, Revise Date: 19 June 2013, Accept Date: 15 August 2013 | ||
Abstract | ||
گفتو گو پدیده دیرپای انسانیاست که بر پایه ماهیت معرفتشناختی خود، انگارههای فلسفی و نظریههای گوناگونی را به خود اختصاص داده و آنها متناسب با دیدگاه اندیشهگران به انسان و جایگاه او در ساخت واقعیت، تحول یافتهاند. از این رو شناسایی جایگاه گفت وگو در آموزش، نیازمند بررسی نظریههای یاد شده و رویکردهای تبیینی آنهاست که مقاله حاضر به شیوه تحلیلی بدان میپردازد. و در پی آن با شناسایی دیالکتیک به عنوان رویکرد روششناختی سقراط، پایهگذار آموزش مبتنی بر گفت وگو، عرصههای گوناگون کاربرد آن را در گفت وگوگرایی باختین، تأویل هرمنوتیک گادامر و کنش تفاهمی هابرماس، بررسی میکند و در نهایت بر پایه اصول نظری قابل استنتاج از آن ها، الگوی عملی آموزش مبتنی بر گفت وگو در دیدگاه فریره، را ارائه مینماید. | ||
Keywords | ||
گفتوگو; دیالکتیک; سقراط; باختین; گادامر; هابرماس; فریره | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 797 PDF Download: 894 |