
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,584,420 |
PDF Download | 5,345,626 |
تحلیل کیفی متن: استقرا / قیاس | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 4, Volume 1, Issue 1, August 1392, Pages 85-102 PDF (183.66 K) | ||
Document Type: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی) | ||
DOI: 10.30497/edus.2013.57509 | ||
Author | ||
خدیجه ابوالمعالی | ||
استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد رودهن | ||
Receive Date: 06 November 2012, Revise Date: 17 February 2013, Accept Date: 01 June 2013 | ||
Abstract | ||
هدف از مطالعه حاضر توصیف تحلیل محتوای متن به روش استقرایی و قیاسی است. روش پژوهش حاضر تحلیلی ـ توصیفی است. در این مقاله ابتدا وجوه تمایز تحلیل محتوای کمی و کیفی، و سپس نقش استقراء و قیاس در تحلیل محتوای کیفی مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این نوع تحلیل معرفی و خلق مضامین/ مقولات مهم در درون پیکرهای از محتواست. تحلیل محتوای کیفی عمدتاً به شیوه استقرایی، یک توصیف غنی از متن به عنوان واقعیت اجتماعی ارائه میدهد. در تحلیل محتوای متون دینی ریشهها تحلیل میشود و امکان دستیابی به مفاهیم و گزارههای دینی به عنوان ابزاری برای تفکر دینی فراهم میشود. تحلیل ریشهها ماهیت ساختاری و استدلالی دارد و در بطن معانی که متن تولید میکند، نهفته است. در تحلیل محتوا برای دستیابی به نتایج مناسب علاوه بر متن، ویژگیهای منبع پیام و فرستنده پیام نیز در حد امکان تحلیل میشود. در این مقاله مراحل تحلیل محتوای کیفی مورد بحث قرار گرفته است. به متخصصانی که علاقمند به فعالیتهای پژوهشی بین رشتهای هستند (مانند مطالعاتی در حوزه روانشناسی و مدیریت آموزشی در تلفیق با معارف اسلامی) استفاده از این روش توصیه میشود. | ||
Keywords | ||
تحلیل کیفی متن; استقرا; قیاس | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 1,615 PDF Download: 1,314 |