
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,393 |
Article View | 8,248,576 |
PDF Download | 4,245,045 |
شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر توانمندسازی معلمان از منظر اسلام | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 3, Volume 1, Issue 1, August 1392, Pages 63-81 PDF (197.95 K) | ||
Document Type: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی) | ||
DOI: 10.30497/edus.2013.57508 | ||
Authors | ||
نیکو دیالمه1; نیره رحمانی* 2 | ||
1استادیار گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشگاه امام صادق7 پردیس خواهران | ||
2کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی | ||
Receive Date: 04 April 2012, Revise Date: 19 July 2012, Accept Date: 05 September 2012 | ||
Abstract | ||
مقاله حاضر با هدف شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر توانمندسازی معلمان از دیدگاه اسلام و دانش روز مدیریت صورت گرفته است. در این راستا ضمن بررسی پیشینه نظری مرتبط با عوامل مؤثر بر توانمندسازی معلمان از دیدگاه صاحبنظران علوم تربیتی، سعی شده است مقایسه تطبیقی این عوامل در دو دیدگاه به عمل آید. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی و جامعه آماری شامل آیات قرآن کریم و کتب معتبر روایی و آثار متخصصان هر دو حوزه علوم تربیتی و معارف اسلامی است. یافتهها و نتایج پژوهش حاکی از آن است که بیان روشن اهداف، دسترسی به منابع و اطلاعات، ساختار سازمانی، غنی سازی شغل، و ارزیابی عملکرد از جمله عوامل سازمانی مؤثر بر توانمندسازی معلمان در علوم تربیتی هستند؛ در حالی که در اسلام علاوه بر عوامل فوق که مبانی آن با غرب متفاوت است، رعایت ضابطه مندی در تقسیم وظایف، توجه به انگیزه بالا در انجام مسؤلیت ها و تقسیم کار براساس تعهد و تخصص افراد نیز، در زمره عوامل سازمانی به شمار می آیند. | ||
Keywords | ||
توانمندسازی; معلمان; محیط های آموزشی; آموزه های اسلامی | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 649 PDF Download: 908 |