
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,584,612 |
PDF Download | 5,345,996 |
بررسی انتقادی سه دیدگاه رایج تربیت اخلاقی بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی(ره) | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 3, Volume 2, Issue 2, March 1393, Pages 43-65 PDF (205.8 K) | ||
Document Type: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی) | ||
DOI: 10.30497/edus.2014.57498 | ||
Authors | ||
فاطمه وجدانی* 1; محسن ایمانی نائینی2; علیرضا صادق زاده قمصری3 | ||
1دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس | ||
Receive Date: 14 January 2014, Revise Date: 20 March 2014, Accept Date: 27 May 2014 | ||
Abstract | ||
تربیت اخلاقی بخش مهمی از برنامه تربیتی انسان است که استعدادهای علمی و عملی اخلاقی او را شکوفا، و سعادت دنیوی و اخروی او را تأمین میکند. رویکردهای تربیت اخلاقی مختلفی در سراسر جهان وجود دارد؛ برای بهرهگیری درست از تجربیات دیگر کشورها لازم است ابتدا تجارب تربیتی آنها با معیار مبانی فکری و دینی اسلام مورد ارزیابی قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی انتقادی رایجترین رویکردهای تربیت اخلاقی در جهان بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی(ره) و فهم نقاط قوت و ضعف آنها انجام گرفته است. سؤالات پژوهش عبارت است: از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) برنامه آموزش اخلاقی مؤثر که به تحقق اعمال و رفتار اخلاقی منجر شود، چه مولفههایی دارد؟ آیا رویکرد رشدی ـ شناختی، رویکرد اخلاق غمخواری و رویکرد تربیتمنش مؤلفههای مورد نظر علامه طباطبایی را تحت پوشش قرار میدهند؟ روش پژوهش، تحلیلی ـ تطبیقی ـ انتقادی میباشد. ابتدا سه رویکرد مذکور تبیین میشود و سپس بر اساس مؤلفههای اساسی تربیت اخلاقی مؤثر از دیدگاه علامه (معرفت، عواطف، عمل اخلاقی، حالات و ملکات اخلاقی، ایمان و تقوای الهی و جامعه صالح) مورد نقد قرار میگیرد. یافته ها نشان میدهد که هر یک از این رویکردها تنها بر جنبه خاصی از تربیت اخلاقی تأکید میکنند. در نتیجه رویکردهای مذکور تنها میتوانند اخلاقی سکولار را که به اعتقاد علامه، علاوه بر تفاوت های اساسی با اخلاق دینی، ضمانت اجرایی هم ندارد، فراهم سازند. | ||
Keywords | ||
تربیت اخلاقی مؤثر; علامه طباطبایی; رویکرد رشدی ـ شناختی; رویکرد غمخواری; رویکرد تربیت منش | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 1,152 PDF Download: 1,965 |