
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,393 |
Article View | 8,248,458 |
PDF Download | 4,244,903 |
پدیدارشناسی تجارب دانشجویان از برنامه درسی پنهان در دروس معارف اسلامی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 6, Volume 2, Issue 3, November 1393, Pages 113-130 PDF (164.74 K) | ||
Document Type: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی) | ||
DOI: 10.30497/edus.2015.57484 | ||
Authors | ||
یوسف ادیب1; مرضیه سرداری* 2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز | ||
2دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تبریز | ||
Receive Date: 01 June 2014, Revise Date: 20 September 2014, Accept Date: 23 October 2014 | ||
Abstract | ||
با توجه به تأثیر برنامه درسی پنهان و اهمیت دروس معارف اسلامی در آموزش عالی، پژوهش حاضر در صدد کشف و شناسایی تجربه زیسته دانشجویان و اثرات تلویحی و ضمنی ناخواسته برنامه درسی پنهان برای دروس معارف می باشد این پژوهش با رویکرد تحقیق کیفی با روش پدیدارشناسی هرمنوتیک (تفسیری) به روش اسمیت انجام شده، جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویانی است که در ترمهای پنج، شش، هفت مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز مشغول به تحصیل هستند و بخش قابل توجهی از دروس معارف اسلامی را گذرانده اند. مشارکت کننده ها با روش نمونه گیری هدفمند و با اشباع داده ها از گروه های فنی مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی انتخاب شدند. داده های بدست آمده از این مصاحبه ها با استفاده از روش پیشنهادی اسمیت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. شش مقوله اصلی شامل 1 ـ عدم توجه به اصول انتخاب محتوا؛ 2ـ اثر اساتید؛ 3ـ روابط دانشجویان در کلاس؛ 4ـ طرح ضیافت؛ 5ـ زمان؛ 6ـ ارزش یابی و تعدادی مضامین فرعی استخراج شد. اکثر شرکت کنندگان بیان داشتند که برنامه درسی پنهان بر باورها و نگرش های آنان تأثیر گذاشته است. آشنایی برنامه ریزان با تجربه زیسته دانشجویان، و شناسایی عوامل پنهان در دروس معارف و تأکید بر این که آنان اهداف دروس معارف را چگونه درک کرده و برای خود معنادار ساخته اند، نقش مهمی در رفع نواقص این دروس و بالابردن اثر بخشی آن دارد. | ||
Keywords | ||
دروس معارف اسلامی; برنامه درسی پنهان; نظام آموزش عالی; تجربه زیسته | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 575 PDF Download: 529 |