
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,585,749 |
PDF Download | 5,347,922 |
علیت جهانشناختی، عاملیت انسانی و اصول تعلیم و تربیت در دیدگاه غزالی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 4, Volume 2, Issue 3, November 1393, Pages 71-92 PDF (166.81 K) | ||
Document Type: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی) | ||
DOI: 10.30497/edus.2015.57482 | ||
Authors | ||
خسرو باقری نوعپرست* 1; محمدزهیر باقری2 | ||
1استاد گروه مبانی فلسفی اجتماعی آموزش پرورش دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه وین | ||
Receive Date: 25 April 2014, Revise Date: 20 August 2014, Accept Date: 20 October 2014 | ||
Abstract | ||
در این مقاله سعی شده است دیدگاه تربیتی غزالی در بستر رویکردهای جهانشناختی و انسانشناختی وی بررسی شود. در حوزه جهانشناسی، با اینکه غزالی روابط علت و معلولی را به نقد میکشد، رابطه علت و معلولی مقتدرانه و یگانه میان خدا و جهان را میپذیرد و حتی از آن جانبداری میکند. عاملیت انسان در دیدگاه وی زمانی مطرود است که استقلالی در عرض اراده خدا داشته باشد. متناسب با اقتدار یگانه خداوند بر جهان، غزالی هدف غایی تعلیم و تربیت را نزدیکشدن به خداوند میداند. اصول تعلیم و تربیت از نظر او آمیزهای از تأثیر خداوند و تلاش انسآنهاست. اصل تفاوتهای فردی نشاندهنده وضعیتهای اولیهای است که خداوند نهاده است. اصل تربیت منش به تلاش مربیان برای هموارکردن راه تربیت مربوط میشود و اصل عملنگریِ خدامحورانه نشان از تلاش متربیان دارد. در نهایت، اصل مراقبت نفس هم بر تلاش متربیان و هم بر انتظار رحمت خداوند نظر دارد. | ||
Keywords | ||
غزالی; علیت; عاملیت انسان; تربیت منش; تفاوتهای فردی; عملنگری خدامحورانه; مراقبت نفس | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 765 PDF Download: 868 |