
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 509 |
Number of Articles | 4,407 |
Article View | 8,276,039 |
PDF Download | 4,264,623 |
مفهومشناسی و کارکردهای هنجار | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 3, Volume 2, Issue 3, November 1393, Pages 51-69 PDF (167.31 K) | ||
Document Type: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی) | ||
DOI: 10.30497/edus.2015.57481 | ||
Author | ||
فریبرز باقری | ||
استادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
Receive Date: 26 April 2014, Revise Date: 20 August 2014, Accept Date: 23 September 2014 | ||
Abstract | ||
هنجارها در حیات انسان، نقشی بیش از تصویری ایفا میکنند که در چارچوب دروس تخصصی روانشناسی بالینی، علوم تربیتی و در نظریههای جامعهشناختی ترسیم میشود. دامنه تأثیر هنجارها به گستردگی تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی افراد است. شناسایی هنجارهای موجود در جامعه و زندگی افراد، بررسی نحوه تأثیر آنها در هدایت افعال فردی و اجتماعی، و آسیبشناسی هنجارها، بهویژه با توجه به تسلط روزافزون رسانهها و وابستگی علمی جامعه ایران به غرب، به ضرورتی جدی تبدیل شده است. برآوردن این ضرورت، در ابتدا، نیازمند بررسی و فهم اصطلاح هنجار و کارکردهای آن برای زندگی انسان است. ازاینرو، در این مقاله ابتدا اصطلاح هنجار به لحاظ مفهومشناسی بررسی شده است. سپس، با تکیه بر اصول حاکم بر فرایند ادراک، مدل نظری کارکردهای سهگانه هنجار برای افعال انسان ارائه شده است. در پایان، براساس این مدل، چگونگی شکلگیری مفاهیم نابهنجاری و بهنجاری، اعتبار هنجارها و اَشکال مختلف آسیب هنجارها شرح داده شده است. تأمل در مدل چگونگی شکلگیری مفاهیم نابهنجاری و بهنجاری نشان میدهد که آسیبِ هنجارها به سه طریق اساسی سقوط اعتبار هنجارها، ایجاد تردید درباره اعتبار هنجارها به عنوان ابزار قدرت بهمنظور هدایت و مهار انسان ها و گروههای اجتماعی، و همچنین حضور همزمان هنجارهای متناقض در اذهان و افعال افراد صورت میگیرد. | ||
Keywords | ||
هنجار; ادراک; بهنجاری; نابهنجاری | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 527 PDF Download: 3,617 |