
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,394 |
Article View | 8,249,241 |
PDF Download | 4,245,489 |
تحلیل ابزار ارزشیابی عملکرد آموزشی استادان | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 7, Volume 3, Issue 4, March 1394, Pages 137-153 PDF (4.72 M) | ||
Document Type: علمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی) | ||
DOI: 10.30497/edus.2015.57464 | ||
Authors | ||
پروین احمدی1; معصومه آهویی* 2 | ||
1دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه الزهرا(س) | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی (نویسنده مسؤول) | ||
Receive Date: 20 February 2012, Revise Date: 17 May 2013, Accept Date: 21 November 2013 | ||
Abstract | ||
آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز جامعه از رسالتها و کارکردهای اصلی دانشگاه و آموزش عالی است. دستیابی به این هدف تا اندازه زیادی به عملکرد آموزشی استادان بستگی دارد. با توجه به نقش مهم و محوری استادان در کیفیت و توسعه دانش، ارزشیابی و بهبود کیفیت مستمر تدریس استادان در بیشتر کشورها از جمله ایران مورد توجه بسیار قرار گرفته است و همه ساله منابع انسانی و مادی زیادی در دانشگاهها صرف ارزشیابی آموزش توسط فراگیران می شود. در این روش، فراگیران استادان خود را در قالب مجموعهای از معیارها و رفتارها که نمایانگر تدریس مؤثر است، ارزیابی میکنند. از جمله عوامل مهم و اساسی در اثر بخشی نتایج این نوع ارزشیابی، میزان روایی ابزار ارزشیابی است. مقاله حاضر با هدف کمک به به سازی ابزارهای یاد شده، با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی یکی از ابزارهای ارزشیابی پرداخته است. نتایج پژوهش نشان میدهد، ابزار طراحی شده متکی بر رویکرد آموزشی روشن و دقیقی نیست و حاوی گویه های مبهم و گیجکننده است؛ زیرا فعالیتهای مهم آموزشی همچون روش تدریس و روش ارزشیابی به خوبی تعریف نشده است. برای اصلاح و بهسازی کیفیت این ابزار، بهبود و افزایش آگاهی طراحان این ابزار از رویکردهای جدید یادگیری پیشنهاد شده است. | ||
Keywords | ||
ارزشیابی آموزشی; استادان دانشگاه; فراگیران; کاربرگ ارزشیابی | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 601 PDF Download: 554 |