
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,509,439 |
PDF Download | 4,506,996 |
بررسی مبانی فلسفی و روانشناختی برنامه های درسی انسانگرا و جایگاه این برنامه در نظام اسلامی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 6, Volume 3, Issue 4, March 1394, Pages 111-135 PDF (7.72 M) | ||
DOI: 10.30497/edus.2015.57463 | ||
Authors | ||
ابوالفضل غفاری1; ملیحه رجائی* 2 | ||
1استادیار گروه مبانی تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسؤول) | ||
Receive Date: 21 September 2014, Revise Date: 17 May 2014, Accept Date: 06 March 2015 | ||
Abstract | ||
این مقاله به بررسی مبانی فلسفی و روانشناختی برنامه های درسی انسانگرا می پردازد. روش پژوهش تحلیل استعلایی است. پس از بررسی آرا و نظریات برنامه ریزان درسی برجستة انسانگرا (نظیر گزدا، پرکی، واینشتاین و سیمون و راث) مشخص شد که ایشان از لحاظ فلسفی تحت تأثیر فلاسفة وجودگرا و از لحاظ روانشناختی تحت تأثیر روانشناسان انسانگرا بوده اند. همچنین به این نتیجه رسیدیم که وجه اشتراک فلاسفة وجودگرا، روانشناسان انسانگرا و برنامهریزان درسی انسانگرا اهمیت و ارزشی است که برای انسان، آزادی و خودآگاهی و مسئول بودن او قائل هستند. رویکرد انسانگرایی به تکریم انسان و تأکید بر اختیار و آزادی او برای رشد و شکوفایی پرداخته است که در این موارد مطابق با دیدگاه اسلامی است، ولی بهدلیل ترک ولایت خداوند و اصالت دادن به انسان دنیوی در تضاد با فرهنگ اسلامی است. با این حال، توجه به این نوع رویکرد در برنامة درسی کشورهای اسلامی بهدلیل تأکیدی که بر منزلت انسان و انتخاب ها و آگاهی های او دارد، با در نظر گرفتن ملاحظات، قابلیت هایی برای گنجاندن آموزه های آن در برنامة درسی دارد. | ||
Keywords | ||
انسانگرایی; برنامة درسی; اگزیستانسیالیسم; اسلام | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 959 PDF Download: 812 |