
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,509,439 |
PDF Download | 4,506,996 |
بررسی تطبیقی اهداف تربیتی از دیدگاه برزینکا و مبانی سند تحول بنیادین نظام تربیت جمهوری اسلامی ایران | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 5, Volume 3, Issue 4, March 1394, Pages 89-110 PDF (6.95 M) | ||
DOI: 10.30497/edus.2015.57403 | ||
Authors | ||
علیرضا صادقزاده قمصری1; معصومه رمضانی* 2 | ||
1استادیار گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران(نویسنده مسؤول) | ||
Receive Date: 14 September 2013, Revise Date: 12 May 2014, Accept Date: 28 October 2014 | ||
Abstract | ||
برزینکا، از صاحبنظران برجسته عصر کنونی است که دیدگاههای وی در زمینه فلسفه تربیت، تربیت و بهویژه اهداف و ابزارهای تربیت، مورد توجه بسیاری از علاقمندان این حوزه قرار گرفته است. از سوی دیگر، یکی از اقدامات اساسی که اخیراً توسط وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است، توجه به اصلاحات تربیتی در نظام آموزش و پرورش میباشد که حاصل آن، تدوین مبانی بنیادین سند تحول نظام تربیت جمهوری اسلامی ایران است که توسط صاحبنظران عرصه تعلیم و تربیت تدوین و منتشر گردیده است. هدف از مقاله حاضر،بررسی و مقایسه اهداف تربیتی و چگونگی آن از دیدگاه برزینکا از یکسو و مبانی سند تحول بنیادین از سوی دیگر میباشد. بدین منظور، به بررسی دیدگاههای مذکور در زمینه اهداف تربیت و بازیایی شباهتها و تفاوتهای آنها پرداخته شده است. برای بررسی تطبیقی دیدگاههای مورد نظر از روش تحقیق تطبیقی بردی استفاده شده است. نتایج پژوهش بیانگر این است که شباهتهایی در دیدگاههای برزینکا و مبانی سند تحول در زمینه اهداف آموزشی وجود دارد؛ از جمله اینکه در هر دو مورد، فرد و جمع مورد توجه میباشند، اهداف تربیتی با سایر ابعاد اجتماع مرتبط است، جنبههای مختلف تربیت مورد توجه قرارگرفته است، و بهبود شخصیت فرد مورد نظر میباشد؛ تفاوتهایی نیز همچون تفاوت در توجه به بعد مذهبی اهداف تربیت، تفاوت در میزان تأکید بر فرد و اجتماع، تفاوت در میزان تأکید بر انتخابی یا الزامی بودن اهداف تربیت، و تفاوت در توجه به بعد زیبایی شناختی تربیت به چشم میخورد. | ||
Keywords | ||
تربیت; اهداف تربیت; مبانی نظری سند تحول بنیادین; برزینکا | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 884 PDF Download: 927 |