
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,509,439 |
PDF Download | 4,506,996 |
ماهیت، علل و راهکارهای پیشگیری و مهار خشم از دیدگاه اندیشمند مسلمان ابوزید بلخی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 3, Volume 3, Issue 4, March 1394, Pages 59-73 PDF (4.81 M) | ||
DOI: 10.30497/edus.2015.57401 | ||
Authors | ||
زهره موسی زاده* 1; فاطمه ملایم2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق ع (نویسنده مسؤول) | ||
2استادیارگروه زبان عربی دانشگاه امام صادق ع | ||
Receive Date: 08 May 2013, Revise Date: 12 May 2014, Accept Date: 17 October 2014 | ||
Abstract | ||
ابوزید بلخی حکیم، ادیب، فیلسوف، متکلم و اندیشمند مسلمان ایرانی است که در سدههای سوم و چهارم هجری می زیست و برای اولین بار در کتاب «مصالح الابدان و الانفس» به بررسی موضوع بهداشت و سلامت روان در راستای بهداشت و سلامت جسم و تأثیرات متقابل آنها بر یکدیگر پرداخته است. بلخی، در بیان اندیشه های خود در زمینه سلامت روان، متأثر ازآموزههای قرآنی وتعالیم دینی، سنتهای حاکم بر نظام خلقت و هستی را به حکمت الهی و تدبیر امور عالم توسط خداوند نسبت داده است. وی به عنوان اولین روانشناس اسلامی، با استفاده از شیوه طب کل نگر و مکمل در به کارگیری رویکردهای روان درمانی، شناخت درمانی، روانشناسی فیزیولوژیک و تشخیص بیماری های روان تنی پیشگام بود. هدف از تدوین این مقاله با استفاده از روش اسنادی، شناسایی مفهوم، ماهیت، عوامل مؤثر و راهکارهای پیشگیری و مهار خشم از دیدگاه ابوزید بلخی است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که ماهیت خشم از منظر این اندیشمند مسلمان شامل عارضه ای نفسانی است که از اندوه و غم نشأت گرفته است و با نگرانی و دلهره خاتمه مییابد. ابوزید بلخی، منشأ بیماری های عصبی و اختلالات روانی را در چهار نوع ناهنجاری هیجانی، شامل ترس و اضطراب، خشم و پرخاشگری، غمگینی (حزن) یا افسردگی، و وسواس طبقه بندی کرده و همچنین عوامل برانگیزاننده و شیوه های پیشگیری و مهار خشم را به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم نموده است و در این خصوص راهکارهای مؤثری را در قالب شیوه های کنترل شناختی، عاطفی و رفتاری ارائه کرده است. | ||
Keywords | ||
ابوزید بلخی; سلامت روان; خشم; ماهیت; پیشگیری; کنترل; راهکارها | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 927 PDF Download: 726 |