
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,509,439 |
PDF Download | 4,506,996 |
دلالتهای تربیتی مفهوم قرآنی"شاکله" بر اساس رهیافت علامه طباطبایی در تفسیر المیزان | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 2, Volume 3, Issue 4, March 1394, Pages 35-57 PDF (6.97 M) | ||
DOI: 10.30497/edus.2015.57400 | ||
Authors | ||
سکینه سلمان ماهینی* 1; احد فرامرز قراملکی2 | ||
1دانش آموخته دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس و مدرس دانشگاه شهید بهشتی (نویسنده مسؤول) | ||
2استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران | ||
Receive Date: 21 November 2014, Revise Date: 12 May 2014, Accept Date: 11 March 2015 | ||
Abstract | ||
دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر مفهوم "شاکله" و الزامات تربیتی آن موضوع این نوشتار است. روش تحقیق تحلیلی- منطقی است و هدف آن دستیابی به نکات رهگشای تربیتی است. علامه طباطبایی در تفسیر شاکله دیدگاه ملکهانگاری را بر گرفته و سلامت نفس، رشد و کمال آن را در گرو شاکله دانسته است. بر پایة تفسیر وی، با شناخت شاکله، بهمثابة زیرساخت و علت درونی رفتار، تربیت بهمنزلة تغییر این زیرساخت تلقی، و تغییر رفتار از طریق آن جستجو می شود. توجه به این سطوح ناپیدای رفتار، برخلاف سنت رایج معطوف به تغییر ظاهری رفتار، نوعی ژرفنگری در تبیین رفتار و تغییر آن است که به اثربخشی تربیت می انجامد. علامه، با اثبات در حدِ اقتضاءبودن تأثیر شاکله در رفتار، شبهة جبریبودن رفتار را رد می کند و عمل برخلاف شاکله و تغییر آن را دشوار ولی ممکن می داند. وی با معرفی عوامل مؤثر در ایجاد شاکله روش و الگوی تربیت را نشان می دهد. دشواری شکلدهی ثانویه به شاکله بهدلیل استحکام شاکلة اولیه است تا حدی که جزئی از فرد می شود و مانع شکل گیری و حتی توجه به باورها و الگوهایی می شود که متعارض با خود است. عاملیت انسان مبین امکان و ضرورت تغییر، و شکل گیری آگاهانه و اختیاری ثانویة شاکله است. از آنجا که شیوة تغییر شاکله باید با نوع شاکلة هر فرد و برحسب شخصیت او متناسب باشد، کثرتگرایی روششناختی در تربیت ضرورت می یابد. | ||
Keywords | ||
علامه طباطبایی; تفسیر المیزان; شاکله; زیرساخت رفتار; کثرتگرایی روششناختی در تربیت | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 1,441 PDF Download: 880 |