
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,584,440 |
PDF Download | 5,345,720 |
فرآیندتکون معرفت دینی در فلسفه ابن سینا (با تاکید بر شناخت مجردات) | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
Article 2, Volume 19, Issue 54, October 1394, Pages 23-41 PDF (175.67 K) | ||
Document Type: علمی ـ پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/ap.2015.53385 | ||
Authors | ||
ربابه جلیلی بهابادی1; علی ارشد ریاحی* 2; مجید صادقی حسن آبادی3 | ||
1دانشجوی دکتری حکمت متعالیه | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان | ||
3عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گروه فلسفه وکلام اسلامی | ||
Receive Date: 09 February 2014, Revise Date: 25 November 2015, Accept Date: 22 December 2015 | ||
Abstract | ||
در قرون اخیر در پرتو یافته های علمی و فلسفی، تحلیل پدیده معرفت، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از آنجایی که متعلّق گزاره های دینی از دسترس حواس بشر خارج هستند، تو جیهه باورهای دینی و احراز صدق آنها از مباحث مهم و چالش برانگیز معرفتشناسی غرب محسوب میشود. در این نوشتار، سعی بر آن است که در راستای بررسی فرآیند تکون معرفت دینی از نگاه ابن سینا و جستجوی الگوی معرفت شناسی وی، به باز خوانی آراء او در شناخت جواهر مجرد و مفارق پرداخته شود. از نظر حکمای مشاء علم، حصول صورت اشیا در ذهن است که از طریق مواجهه با شیء خارجی و تجرید صورت حسی به دست میآید؛ اما مواجهه حسی با موجود مفارق ممکن نیست. پس چگونه میتوان به شناخت حقایق ماوراءالطبیعی نائل شد ؟ در نظام حکمت سینوی اتصال به موجودی مجرد (عقل فعال)، کلید و رمز معمای معرفت است و شناخت موجود مجرد نیز با اتصال عقل به آن صورت میگیرد. غالب محققان ابنسینا را فیلسوفی قرینه گرا میدانند؛ چرا که او برای اثبات صدق باور خود دلیل اقامه مینماید. امااز آنجایی که معرفت شناسی وی بر اتصال با عقل فعال مبتنی است، روش معرفتی او را قرینه گرایی اشراقی میتوان نامید. و بدین ترتیب الگوی معرفتی شناسی ابن سینا را از سایر الگوهای قرینه گرا متمایز نمود. | ||
Keywords | ||
معرفتشناسی دینی; معقولیت ذاتی; عقل فعال; قرینه گرایی اشراقی; ابن سینا | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 1,850 PDF Download: 1,219 |