
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,475,899 |
PDF Download | 4,499,449 |
بررسی ریشه های نظریه فقر وجودی ممکنات در حکمت سینوی | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
Article 7, Volume 17, Issue 50, October 1392, Pages 111-127 PDF (187.21 K) | ||
Document Type: علمی ـ پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/ap.2013.43276 | ||
Authors | ||
مرضیه افراسیابی* 1; سید حمید طالب زاده2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه غرب دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه فلسفه غرب دانشگاه تهران | ||
Receive Date: 10 September 2013, Revise Date: 12 November 2013, Accept Date: 25 December 2013 | ||
Abstract | ||
در مسأله مناط نیاز معلول به علت مشهور این است که حکمای پیش صدرایی قائل به نظریه امکان ماهوی معلول هستند، یعنی برآن اند که لااقتضائیت ماهیت معلول نسبت به وجود و عدم عامل نیازمندی معلول به علت برشمرده می شود. در مقابل، صدرالمتالهین بنابر اصل اساسی اصالت وجود و اعتباریت ماهیت مناط نیاز معلول به علت را در وجود ممکنات می داند نه در ماهیتشان و از این رو قائل به نظریه فقر وجودی است. با بررسی های بیشتر و پیگیری ریشه های این نظریه در برخی از آثار ابن سینا می توان گفت وی نیز به نظریه فقر وجودی توجه داشته است. ابن سینا با فاصله گرفتن آشکار از سنت ارسطویی در باب مسئله علیت و توجه به فاعل الهی، علت را وجود دهنده به معلول می داند و با بیانات مختلفی بیان می کند که فقر و حاجت معلول به علت در وجود آن است. از این رو ابن سینا علاوه بر نفی دیدگاه متکلمین که حدوث زمانی را مناط نیاز به علت می دانستند، نسبت به حکمای پیشین که مناط نیاز به علت را در ماهیت لااقتضای معلول می دیدند، گامی جلوتر می نهد و در بیاناتی چند به صراحت بیان می کند که عامل نیاز معلول به علت وجود تعلقی اوست که عین حقیقت معلول است. هرچند با توجه به بیانات پراکنده و مختلف ابن سینا در باب مناط نیاز معلول به علت نمی توان وی را قائل به نظریه فقر وجودی دانست، اما پیگیری نشانه های این نظریه در آثار وی بیانگر آن است که می توان او را راهگشای این نظریه بدیع صدرایی دانست. | ||
Keywords | ||
فقر وجودی; وجود رابط; امکان ماهوی; جعل; علیت; مناط نیاز معلول به علت | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 2,078 PDF Download: 1,288 |