
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,584,202 |
PDF Download | 5,344,998 |
پارادوکسهای آموزش روششناسی علم سیاست در ایران؛ برخی راهکارهای عملگرایانه | ||
نشریه «دانش سیاسی» | ||
Article 5, Volume 4, Issue 1 - Serial Number 7, June 1387, Pages 123-152 PDF (248.68 K) | ||
Document Type: علمی - پژوهشی (مسایل سیاسی ایران) | ||
DOI: 10.30497/pk.2008.40 | ||
Author | ||
کاووس سیدامامی* | ||
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام | ||
Receive Date: 20 February 2008, Revise Date: 22 May 2011, Accept Date: 08 June 2008 | ||
Abstract | ||
پارادوکسهای آموزش روششناسی علم سیاست در ایران؛ برخی راهکارهای عملگرایانه دکتر کاووس سیدامامی تاریخ دریافت: 01/12/86 تاریخ پذیرش: 19/03/87 چکیده مدرسان دروس روششناسی در رشتههای علوم سیاسی و روابط بینالملل در فضای خاص فرهنگی و آموزشی جامعة ایران با چند معضل روبهرو هستند و بر اساس برداشتی که خود از اولویتهای انتقال دانش روششناختی به دانشجویان دارند، معمولاً به نفع این یا آن جنبه از دوگانههای پیشرو تصمیمگیری میکنند. مهمترین معضلهای مورد بحث در این تحقیق عبارتاند از: یک. تأکید بر چگونگی شناخت ما از دنیای سیاست (معرفتشناسی) در برابر آموزش فنون متداول تحقیق؛ دو. تدریس نظری مباحث روششناختی در برابر آموزش حین کار در جریان اجرای طرحهای پژوهشی؛ سه. تأکید حداکثری بر روشمندی و ساختار روشمند مقالههای پژوهشی در برابر تلاش برای ارائۀ محتوای مفید و چهار. تأکید بر اصول ثابت روششناختی در برابر آشنا کردن دانشجویان با تنوع روششناختی. واحدهای محدودی که در برنامة درسی رشتههای علوم سیاسی و روابط بینالملل به دروس روششناسی اختصاص یافته، مزید بر علت شده و حاصل دانشجویانی است که مراحل نهایی دورة آموزشی خود را طی میکنند، اما دربارة مباحث روششناختی و نحوة کاربرد روشهای گوناگون در ابهام و سردرگمی به سر میبرند. در این تحقیق این پرسش در دستور کار قرار خواهد داشت که در واکنش به معضلات پیشگفته در آموزش روش تحقیق در نظام دانشگاهی ایران معمولاً چه رهیافتهایی توسط مدرسان دروس روششناسی اتخاذ میشود و چطور میتوان، با ارائۀ برخی پیشنهادهای عملگرایانه، رهیافتهای مذکور را بهبود بخشید. مصاحبه با دانشجویان دورة کارشناسیارشد و دکتری رشتههای علوم سیاسی و روابط بینالملل و غور در ساختار دروس روش تحقیق در اصلیترین مراکز تدریس رشتههای مذکور در شهر تهران، روشهای اصلی برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز در این پژوهش بوده است. | ||
Keywords | ||
علوم سیاسی; روششناسی; معرفتشناسی; آموزش روشهای تحقیق; تکثرگرایی روششناختی | ||
Statistics Article View: 3,498 PDF Download: 1,632 |