
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,584,374 |
PDF Download | 5,345,527 |
معنای نبوت نزد ابنسینا | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
Article 6, Volume 14, Issue 43, May 1389, Pages 106-124 PDF (1.57 M) | ||
DOI: 10.30497/ap.2010.39486 | ||
Authors | ||
سمیه قاسمی نراقی* 1; سید مصطفی محقق داماد2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی، مدرسه عالی شهید مطهری | ||
2استاد گروه حقوق دانشگاه شهید بهشتی | ||
Receive Date: 31 May 2010, Accept Date: 23 September 2010 | ||
Abstract | ||
در فلسفه اسلامی نبوت و رسالت با دو اصل عقل و خیال تبیین میشود. ابنسینا نبوت را دارای سه مرتبه دانسته است. نخستین مرتبه، مختص کمال عقل قدسی و قوه عقل نظری است. مرتبه دوم مختص به کمال متخیله و در نهایت هم نبوت مختص به انفعالات خاص جسمانی و قوای محرکه است. وی کمال متخیله را برای تحقق نبوت کافی میداند. اهمیت دادن به متخیله در تبیین معنای نبوت میتواند راه را برای وارد شدن تخیلات شخصی نبی به حوزه وحی و دریافت و انتقال آن به دیگران بگشاید. اما در فلسفه شیخالرئیس متخیله هر چه قویتر باشد، میتواند دریافتهای خود را دقیقتر و البته با جزئیات بیشتر حکایت نماید. از طرفی اگر چون ابن سینا قوت قوای محرکه را مرتبهای دیگر از نبوت بدانیم، راه را برای این خرده گشودهایم که هر کس به کمال متخیله یا قوت محرکه برسد، به نبوت رسیده است. در حالی که ابنسینا دریافت وحی از عقل فعال را از طریق عقل قدسی، انتقال آن به دیگران را با حکایتهای دقیق متخیله قوی و اظهار معجزات را با قوه محرکه میداند. تمامی قوای نفسانی در کمال قوت خود خادمان قوه ناطقهاند. بدین ترتیب ابنسینا نشان میدهد کمال متخیله و قوای محرکه نبی با همراهی قوت عقل مرتبهای از نبوت را میسازد. | ||
Keywords | ||
نبوت; رسالت; وحی; ابنسینا; عقل قدسی; متخیله; قوای محرکه | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 2,309 PDF Download: 1,382 |