
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,394 |
Article View | 8,249,589 |
PDF Download | 4,245,674 |
نظام احسن و مسئله شرور در فلسفه ابن سینا | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
Article 3, Volume 14, Issue 43, May 1389, Pages 45-65 PDF (1.96 M) | ||
DOI: 10.30497/ap.2010.39483 | ||
Author | ||
فاطمه صادق زاده قمصری | ||
استادیار دانشگاه امام صادق(ع) | ||
Receive Date: 22 June 2010, Accept Date: 12 October 2010 | ||
Abstract | ||
عنایت از نظر ابن سینا به مفهوم احاطه علمی حق تعالی به کل موجودات با بهترین نظام و بنا بر نیکوترین وجه ممکن است. وی علم عنایی را منبع فیضان خیر در عالم هستی میداند و نظامی که بر این اساس صورت می پذیرد، نظام احسن مینامد. ابن سینا شر را عدم شیء یا عدم کمالی برای موجود می داند و موجودات را در دو گروه قرار می دهد: خیر محض که از هر شر و فسادی مبری است؛ امری که خیر و منفعت آن با شری عارضی همراه است. از نظر ابن سینا، چنین اموری با وجود احتمال شری که خداوند سبحان به سبب یا به همراه آنها رخ می دهد، خیر محسوب میشوند. عنایت و فیاضیت الهی اقتضا می کند که خداوند سبحان علاوه بر خیر محض، موجوداتی را که دارای خیر کثیر و شر اندک هستند نیز بیافریند. در حکمت سینوی، شرور نه با وجود که مبدأ خیرات است، ارتباط دارند و نه با اوصاف و افعال الهی. در فلسفه ابن سینا، هر گونه نقص در عالم هستی به ضعف و قصور قوابل مادی در عالم طبیعت مربوط می شوند. بر این اساس می توان گفت نظام احسن، نظامی است که از یک سو دارای کمال و خیر بیشتر، گسترده تر و برتر (در تمام عالم) و از سوی دیگر واجد نقایص و آفات کمتر و محدودتر (در عالم طبیعت) باشد. | ||
Keywords | ||
نظام احسن; شرور; عنایت; علم عنایی; خیر غالب; خیر محض; ابنسینا | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 3,386 PDF Download: 1,566 |