
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,394 |
Article View | 8,249,390 |
PDF Download | 4,245,569 |
تحلیل معنایی علیت در فلسفه ارسطو و ابن سینا | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
Article 7, Volume 14, Issue 44, November 1389, Pages 114-129 PDF (2.07 M) | ||
DOI: 10.30497/ap.2011.39477 | ||
Authors | ||
مریم سالم* 1; محمد سعیدی مهر2; رضا اکبریان2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه مشاء دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشیار دانشگاه تربیت مدرس | ||
Receive Date: 13 December 2010, Revise Date: 18 February 2013, Accept Date: 05 April 2013 | ||
Abstract | ||
ارسطو برای نخستین بار در تاریخ فلسفه، نظریه علل اربعه را مطرح کرد و از آن برای بررسی ساختار رویدادهای طبیعت و توجیه تغییرات عالم بهره گرفت. علل در فلسفه ارسطو هم باعث تحقق شیء در خارج میشوند و هم سبب شناخت آن. ابنسینا با استفاده از منابع فکری متعدد، از نوافلاطونی گرفته تا اندیشه های دینی در اسلام، علیت را به گونه ای دیگر تفسیر کرد و توانست با آن نظام خلقت را تبیین فلسفی نماید. علیت در نظام فلسفی ابنسینا بر مدار وجود است، نه حرکت؛ و علیت، هستی موجودات را تبیین میکند، نه فقط حرکت آنها را. از این رو با وجود آنکه علیت و توابع آن هم در فلسفه ارسطو و هم در فلسفه ابن سینا نقش محوری دارد، اما نگرش این دو فیلسوف به این نظریه متفاوت بوده است. به نظر می رسد این تفاوت در تعاملی دوسویه با تطور معنایی علت از فلسفه ارسطو به فلسفه ابن سینا شکل گرفته است. برای روشن شدن علت این تفاوت لازم است تا معنای علیت نزد این دو فیلسوف به خوبی تبیین گردد تا واضح شود که هر یک از این دو فیلسوف برای علیت و علت چه واژه ای را به کار میبردند و از آن چه معنا و کاربردی انتظار داشتند. | ||
Keywords | ||
ابن سینا; ارسطو; علیت; علت ایجادی; حرکت; آیتیا; آیتیون | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 2,880 PDF Download: 1,964 |