
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,391 |
Article View | 8,238,416 |
PDF Download | 4,229,274 |
تربیت عرفانی بر اساس حکمت سینوی (مفهوم، مبانی، اصول، روشها) | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
Article 6, Volume 16, Issue 48, November 1391, Pages 91-107 PDF (2.21 M) | ||
DOI: 10.30497/ap.2013.39445 | ||
Authors | ||
سعید بهشتی1; مسلم ناظرحسین آبادی* 2 | ||
1دانشیارگروه تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
Receive Date: 11 January 2012, Accept Date: 17 September 2012 | ||
Abstract | ||
ابن سینا در نمط های هشتم و نهم اشارات و تنبیهات در مورد تربیت عرفانی مسائلی را مطرح و مختصات و مؤلفه هایی را بیان کرده است. شیخالرئیس پس از ارائه تعریفی جامع از تربیت عرفانی به تبیین مبانی، اصول و روش های آن پرداخته است. لذت حقیقی از دیدگاه او، فقط لذت حسی نبوده و لذات عقلی از لحاظ کمی و کیفی بر لذات حسی برتری دارند. افزون بر این، ادراک حضوری به لذات عقلی موجب شوق به ادراک آنها میشود. از نظر ابن سینا ادراک و نیل به کمالات مبتنی بر فعلیت هر دو قوه نظری و عملی است. از سوی دیگر نفوس بشری در بهره مندی از سعادت ذو مراتب هستند. لذائذ عقلی عارف، در دو جهانِ فانی و باقی وجود دارد. این موارد را می توان مبانی تربیت عرفانی سینوی به شمار آورد. در نظام تربیتی شیخ اصولی چون تدریجی بودن تربیت عرفانی، توجه به ظرفیت وجودی متربی، ملازمت عقلانیت و عرفان، اعتدال قوا، اجتماعی بودن و روشهایی مانند خودشناسی، تزکیه نفس، تطویع نفس و تلطیف سر ارائه شده است. | ||
Keywords | ||
ابن سینا; تعلیم و تربیت; تربیت عرفانی; مبانی تربیت; اصول تربیتی; روشهای تربیت; لذات عقلی | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 4,109 PDF Download: 1,999 |