
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,475,810 |
PDF Download | 4,499,204 |
تأثیرپذیری غزالی از ابن سینا در دو موضوع نفس و معاد | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
Article 5, Volume 16, Issue 48, November 1391, Pages 77-90 PDF (1.98 M) | ||
DOI: 10.30497/ap.2013.39444 | ||
Authors | ||
رضا اکبری1; عبدالرسول کشفی2; نسرین سراجی پور* 3 | ||
1دانشیار گروه فلسفه و کلام دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) | ||
2دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه تهران | ||
3دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
Receive Date: 25 July 2012, Accept Date: 12 November 2012 | ||
Abstract | ||
هر چند غزالی در کتاب تهافتالفلاسفه به نقد فلاسفه مشاء پرداخته، اما در هر دو نظریه ای که درباره معاد ارائه می دهد، تحت تأثیر نفسشناسی ابن سیناست. او در کتاب تهافتالفلاسفه نظریه بدن جدید را به عنوان یک امکان برای معاد جسمانی معرفی می کند که مبتنی بر وجود و تجرد و بقای نفس و نیز پذیرش نفس به عنوان ملاک این همانی شخصیت است که همگی نظریاتی مشایی هستند. نظریه دیگر او نظریه برانگیختگی است که نزد متکلمان، نظریه ای مرسوم بوده است و غزالی آن را در کتاب الاقتصاد فی الاعتقاد آورده است. در این نظریه نیز شاهد نقاط افتراق غزالی با متکلمان و تأثیرپذیری او از حکمت مشایی هستیم. در حالی که نزد اشعریان متقدم و معتقد به برانگیختگی، نفس مجرد جایگاهی ندارد، غزالی نظریه برانگیختگی را به گونه ای مطرح کرده که با تجرد نفس تنافی ندارد. از سوی دیگر، هر چند که او مانند غالب متکلمان متقدم حیات و مرگ را عرض می داند، اما در تحلیل این عرض با آن ها هم داستان نیست و مانند مشائیان این دو را به ارتباط و انقطاع نفس و بدن تفسیر می کند. تأثیرپذیری او از حکمت مشایی در مبحث عذاب قبر نیز مشهود است. مرور کتاب ها و رساله هایی همچون معارج القدس، المضنون به علی غیراهله، کیمیای سعادت و احیاء علوم الدین نیز نشانگر تأثیرپذیری او در مسئله معاد ازمباحث نفس شناسی در حکمت مشایی است. | ||
Keywords | ||
غزالی; ابن سینا; نفس; معاد; بدن جدید; برانگیختگی; عذاب قبر; عرض حیات | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 2,537 PDF Download: 2,180 |