
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,475,830 |
PDF Download | 4,499,222 |
جایگاه علیت سینوی: بررسی تاریخی | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
Article 4, Volume 16, Issue 48, November 1391, Pages 55-76 PDF (2.92 M) | ||
DOI: 10.30497/ap.2013.39443 | ||
Author | ||
مریم سالم | ||
استادیار گروه فلسفه اسلامی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
Receive Date: 03 October 2012, Accept Date: 21 November 2012 | ||
Abstract | ||
علیت که در فلسفه مشا، از ارسطو تا ابن سینا، نقش سرنوشتساز و محوری به خود اختصاص داده بود و نه تنها وجود اشیا خارجی، بلکه هرگونه تبیین و توضیح اشیا بدون در نظر گرفتن اصل علیت و رابطه علی غیرممکن بود، در مکاتب مختلف فکری و فلسفی جهان اسلام و دنیای غرب سرنوشت متفاوتی یافت و گاه اثبات شد و بال و پر گرفت و در حد یک اصل فلسفی در نظام های فلسفی پذیرفته شد و گاه تا مرز انکار پیش رفت. ارسطو نخستین بار با نگاهی فلسفی به تحلیل علیت در قالب علل اربعه پرداخت و ابن سینا این نظریه را بر اساس تمایز وجود و ماهیت تبیین کرد. در حالیکه فلاسفه مسلمان و فلاسفه عقلگرای غربی با اصل این نظریه مخالفتی نکردند، اما متکلمان مسلمان و مسیحی و برخی فلاسفه مسلمان و نیز تجربه گرایان و تحصلی مذهبان به گونه ای دیگر به اصل علیت و توابع آن نگریستند، گاه این اصل را رد کردند و گاه با قبول آن توابعش را نپذیرفتند و یا آن را در حد یک قانون ریاضی که در خارج واقعیتی ندارد، تنزل دادند. | ||
Keywords | ||
علیت; علت; معلول; وجود; ماهیت; ارسطو; ابن سینا | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 1,978 PDF Download: 1,359 |