
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 515 |
Number of Articles | 4,459 |
Article View | 8,582,951 |
PDF Download | 4,558,753 |
پویانمایی تلویزیونی در ایران: به سوی مدلی برای سیاستگذاری از توصیف مسئله تا تجویز راهکار | ||
دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق) | ||
Volume 26, Issue 2 - Serial Number 56, December 1398, Pages 25-74 PDF (1.29 M) | ||
DOI: 10.30497/rc.2020.2822 | ||
Authors | ||
سید مجید امامی* 1; عباس قائمی2 | ||
1استادیار گروه فرهنگ و دولت دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اصلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام | ||
Receive Date: 07 October 2018, Revise Date: 29 April 2019, Accept Date: 30 June 2019 | ||
Abstract | ||
ادبیات صنایع خلاق یکی از الگوهای پیشرو در سیاستگذاری فرهنگی و اقتصاد فرهنگ در دنیا است که تقریباً از ابتدای قرن حاضر در کشورهای مختلف دنیا توسط دولتها و دیگر کنشگران سیاستی در حوزه فرهنگ در حال اجرا است. پویانمایی بهعنوان یکی از قالبهای رسانهای پردرآمد بیشازپیش مورد توجه سیاستگذاران واقع شده است. اما در کشور ما در قدم اول، برای طراحی و اجرای هرگونه سیاست و تصمیم سیاستی، نیاز به شناخت دقیق از وضعیت کنونی برای دستیابی به شرایط مطلوب احساس میشود. این پژوهش برای نیل به این مهم، به صورتبندی دقیق و علمی از مسائل سیاستی و راهکارهای ممکن دستیابی به شرایط مطلوب تولید انبوه پویانمایی تلویزیونی در ایران از طریق مصاحبه با خبرگان این عرصه و تحلیل مضمون آن، پرداخته است. در نتایج این تحقیق در جستجوی عوامل بازدارنده و موانع پیشرفت پویانمایی به سه مؤلفه اصلی دست یافتیم؛ از یکسو اشتباهات و ضعفهای سیاستگذاران و مدیران این عرصه باعث ایجاد آفتها و بروز مسائلی شده، و از سوی دیگر تولیدکنندگان و دیگر کنشگران خصوصی نیز دچار ضعفهای بنیادین هستند که توانایی و قوت رشد را از دست دادهاند، و همچنین عوامل ساختاری که ریشه در فرهنگ و ساختارهای اجتماعی دارند نیز مزید بر علت شده است. راهکارهای ارائهشده توسط نخبگان به ۶ دسته اصلی با عنوانهای ایجاد متولی کلان، بازار آزاد، اصلاح نظام آموزشی، پژوهش و ایجاد شتابدهندهها دستهبندی شدند که در نهایت، این تحقیق مدلی مطلوب برای سیاستگذاری پویانمایی تلویزیونی در ایران با استفاده از نکات ارائهشده در مصاحبهها ارائه کرده است. | ||
Keywords | ||
پویانمایی; سیاستگذاری فرهنگی; صنایع خلاق; صنایع فرهنگی; سیاست هنری; انیمیشن | ||
References | ||
آشنا، حسامالدین و کاظمیقهفرخی، سیدمحمد (1395). «مدل سیاست فرهنگی در حکومت علوی؛ در جستجوی مدلی برای سیاستگذاری و برنامهریزی.» دین و ارتباطات 49 (23)، 5–52. اشتریان، کیومرث (1391). مقدمهای بر روش سیاستگذاری فرهنگی. تهران: جامعهشناسان. امامی، سید مجید (1394). «طراحی نظریه سیاستی فرهنگ و ارتباطات ج.ا.ا در چارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت». تهران: دانشگاه امام صادق علیهالسلام. باغستانی، امین(1391). «بررسی عوامل تأثیرگذار جهت اصلاح ساختار تولید انبوه انیمیشن در ایران؛ پروژه عملی: ساخت فیلم (جعبه)». کارشناسی ارشد، دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری. تقوی، سیده فهیمه و زریابی، حسن (1390). «آسیبشناسی میان برنامههای پویانمایی آموزشی در تلویزیون ایران با بررسی موردی مجموعه طرح ترافیک». کارشناسی ارشد، دانشکده صداوسیما، گروه تولید. زارعی، مجتبی؛ ملکی تبار، مجید و گلمحمدی، ناصر(1392). «تدوین راهبردهای مطلوب مدیریت تولید پویانمایی برای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران». کارشناسی ارشد، دولتی - سایر دستگاههای اجرایی - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران - دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی. «زندگینامه: نورالدین زرین کلک (۱۳۱۶-).» 1392. دسترسی در 12 شهریور 1397. http://hamshahrionline.ir/details/253574. صفورا، محمدعلی؛ افشارمهاجر، کامران و حسینیشکیب، فاطمه (1393). «بررسی ساختاری انیمیشن تلویزیونی، و ارائه الگوی تحلیل متن». هنرهای زیبا - هنرهای نمایشی و موسیقی، 49 (19)، 71–82. ظهوری راد، علی (1396).«انیمیشن حرفهای ایران در راه جهانی شدن است». دسترسی در 12 شهریور 1397. http://khabargozarisaba.ir/fa/news/46618. گایینی، منصوره (1392). «بررسی پیامدهای گسترش صنایع فرهنگی در عرصه تبلیغ دین». قم: دانشگاه باقرالعلوم. گلپایگانی، سیدعلیرضا (1389). «مقاله: انیمیشن ملی». رشد آموزش هنر، ش 7، 20–27. لنگرودی، احمد و صفورا، محمدعلی(1392). «بررسی موانع اقتصاد مالی و هزینهای تولید صنعتی انیمیشن ایران دهه 90ـ1380*.» سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، ش 74، 167–185. لنگرودی، احمد؛ صفورا، محمدعلی و امیرحسن ندائی(1392).«عدم توفیق تولید انبوه انیمیشن در ایران با رویکرد مدیریت تولید، دهه 1380- 1390». پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، 17 (2)، 61–68. شناسه دیجیتال:1022059201330304. ماژرزاک، آن(1392). پژوهش و سیاستگذاری. ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی. مقدم کوهی، ناصر؛ گلپایگانی سیدعلیرضا و اکبر عالمی(1387). «بررسی مدیریت تولید انبوه انیمیشن برای کودکان در ایران برای حضور در عرضه جهانی - پروژه عملی: ساخت فیلم (چوب به دستهای ورزیل)». کارشناسی ارشد، دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری. «نقشه مهندسی فرهنگی کشور»(1392). دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی. نیومن، لاورنس (1389). شیوههای پژوهش اجتماعی: رویکردهای کیفی و کمی. ترجمه حسن دانایی فرد و حسین کاظمی. ج. ۱. تهران: مؤسسه کتاب مهربان نشر. همایون، محمدهادی و فروزان، حامد(1388). «تبیین رابطه مطلوب حکومت و فرهنگ در جمهوری اسلامی ایران». دین و ارتباطات 35 (16)، 63–92. یاسوشی، واتانابه؛ کانل دیوید مک و روحانی، سید محسن(1389). آموزش عالی، فرهنگ عامه و قدرت نرم. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق علیهالسلام.
Berney, Sandra, and Mireille Bétrancourt. 2016. “Does Animation Enhance Learning? A Meta-Analysis.” Computers & Education 101 (October): 150–167. Gemino, Andrew, and Yair Wand. 2005. “Complexity and Clarity in Conceptual Modeling: Comparison of Mandatory and Optional Properties.” Data & Knowledge Engineering 55 (3): 301–326. Greene, Joyce, and Deborah Reber, eds. 1996. Drawing Insight: Communicating Development through Animation. Penang: Southbound. Hesmondhalgh, David, Kate Oakley, David Lee, and Melissa Nisbett. 2015. Culture, Economy and Politics. London: Palgrave Macmillan UK. Pilling, Jayne, ed. 1997. A Reader in Animation Studies. London: J. Libbey. Power, Dominic, and Allen John Scott. 2011. Cultural Industries and the Production of Culture. London: Routledge. Throsby, C. D. 2010. The Economics of Cultural Policy. Cambridge ; New York ; New York: Cambridge University Press. Wells, Paul. 1998. Understanding Animation. London ; New York: Routledge. | ||
Statistics Article View: 836 PDF Download: 792 |