
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,584,344 |
PDF Download | 5,345,429 |
نگاهی انتقادی به تفسیر درمانگرانه (ضدمتافیزیکی) از تراکتاتوس، و خوانش کرکگوری از ویتگنشتاین اول | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Article 9, Volume 17, Issue 2 - Serial Number 34, August 1398, Pages 177-199 PDF (693.33 K) | ||
Document Type: پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/prr.2020.2729 | ||
Author | ||
علی صادقی* | ||
دانشجوی دکتری فلسفهی دین، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران | ||
Receive Date: 11 September 2019, Revise Date: 21 September 2019, Accept Date: 24 September 2019 | ||
Abstract | ||
در برابر تفسیر سنتی از تراکتاتوس، که مطابق آن گزارههای بیمعنای تراکتاتوس به دو دستۀ بیمعنای گمراهکننده و بیمعنای روشنگر تقسیم میشوند، در دهۀ 1980 تفسیر جدیدِ درمانگرانه (ضدمتافیزیکی) از تراکتاتوس شکل گرفت که به مخالفت با این ایدۀ مرکزی تفسیر سنتی پرداخت و گفت اولاً تراکتاتوس میان گزارههای بیمعنا هیچ تفکیکی قائل نمیشود و همۀ بیمعناها را بیمعنای محض میداند و در یک دسته قرار میدهد، ثانیاً هدف تراکتاتوس نه انتقال یک معرفت نظری، بلکه القای یک بینش عملی است. جیمز کونانت، به عنوان یکی از مهمترین چهرههای این نوع از تفسیر، معتقد است که ویتگنشتاین متقدم و کرکگور به نحوی بنیادین همسو هستند و تراکتاتوس را باید کاملاً همراستا با کتاب آخرین پینوشت غیرعلمی کرکگور در نظر گرفت و فهمید. در این مقاله، ضمن توضیح برخی از مهمترین مفردات تفسیر درمانگرانه از تراکتاتوس، دیدگاه کونانت در مورد خوانش کرکگوری از ویتگنشتاین متقدم را بیان خواهم کرد، که مطابق آن ویتگنشتاین و کرکگور قول به «حقایق بیانناپذیر» را ناسازگار میدانند و آن را همچون نوعی بیماری تلقی میکنند که باید به درمان آن پرداخت. در پایان نیز به ارزیابی این تفسیر از ویتگنشتاین متقدم خواهم پرداخت و نشان خواهم داد که اولاً این تفسیر در درک مراد ویتگنشتاین از «بیمعنا» به خطا رفته، و ثانیاً به آن معنایی که خود این تفسیر به مفهوم «بیمعنا» نسبت میدهد نمیتواند پایبند بماند. | ||
Keywords | ||
ویتگنشتاین; کرکگور; تفسیر درمانگرانه; کُرا دایاموند; جیمز کونانت | ||
References | ||
Breitenbach, Angela. 2008. ‘Nonsense and Mysticism in Wittgenstein’s Tractatus.’ Warwick Journal of Philosophy 19: 55-77. Bronzo, Silver. 2012. ‘The Resolute Reading and Its Critics, An Introduction to the Literature.’ Wittgenstein-Studien 3(1): 45-80. Conant, James. 1993. ‘Kierkegaard, Wittgenstein and Nonsense,’ in Pursuits of Reason: Essays in Honor of Stanley Cavell, edited by Ted Cohen, Paul Guyer, and Hilary Putnam. Texas Tech University Press. Conant, James. 1995. ‘Putting Two and Two Together - Kierkegaard, Wittgenstein and the Point of View for Their Works as Authors,’ in Philosophy and the Grammar of Religious Belief, edited by Timothy Tessin, and Mario von der Ruhr. New York: St. Martin's Press. Conant, James. 1997. ‘Kierkegaard's POSTSCRIPT and Wittgenstein's TRACTATUS: Teaching How to Pass from Disguised to Patent Nonsense.’ Wittgenstein-Studien 4(2). Conant, James. 2003. ‘Elucidation and nonsense in Frege and early Wittgenstein,’ in The New Wittgenstein, edited by Alice Crary, and Rupert Read. Taylor & Francis e-Library. Conant, James. 2005. ‘Stanley Cavell's Wittgenstein.’ The Harvard Review of Philosophy 13(1) 51-65. Diamond, Cora. 1988. ‘Throwing Away the Ladder.’ Philosophy 243: 5-27. Diamond, Cora. 1996. The Realistic Spirit: Wittgenstein, Philosophy, and the Mind. Cambridge: MIT Press. Diamond, Cora. 2003. ‘Ethics, Imagination and The Method of Wittgenstein’s Tractatus,’ in The New Wittgenstein, edited by Alice Crary, and Rupert Read. Taylor & Francis e-Library. Donatelli, Piergiorgio. 2004. ‘Wittgenstein, Ethics and Religion: Earlier and Later,’ in Wittgentein Today, edited by Annalisa Coliva, and Eva Picardi. Padova: Il Poligrafo. Hutto, Daniel D. 2003. Wittgenstein and the End of Philosophy: Neither Theory nor Therapy. New York: Palgrave Macmillan. Stern, David G. 2004. Wittgenstein’s Philosophical Investigations: An Introduction. New York: Cambridge University Press. Wittgenstein, Ludwig. 2002. Tractatus Logico-Philosophicus. Translated by D. F. Pears, and B. F. McGuinness. New York: Taylor & Francis e-Library. | ||
Statistics Article View: 922 PDF Download: 452 |