
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,585,231 |
PDF Download | 5,347,154 |
مولفه های «حیات طیّبه» در اندیشه سیاسی نوصدرائیان با تاکید بر آراء علّامه طباطبایی و شهید مطهّری | ||
نشریه «دانش سیاسی» | ||
Article 6, Volume 16, Issue 1 - Serial Number 31, January 1399, Pages 117-144 PDF (660.41 K) | ||
Document Type: علمی - پژوهشی (سیاست اسلامی) | ||
DOI: 10.30497/pk.2020.2680 | ||
Authors | ||
جلال درخشه* 1; حمیدرضا تبشیری2 | ||
1عضو هیات علمی داتنشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق علیهالسلام | ||
2دانشجوی دکتری گروه علوم سیاسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی | ||
Receive Date: 04 December 2019, Revise Date: 05 February 2020, Accept Date: 05 February 2020 | ||
Abstract | ||
پرسش از این که سعادت در چه جامعه ای سیاسی تحقق پیدا میکند با پاسخ های متفاوتی در تاریخ اندیشه سیاسی رو برو بوده است.در فلسفه سیاسی اسلامی نیز این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است به طوری که نوصدرائیان که یک جریان فکری فلسفی معاصر در ایران هستند خواهان پاسخ به این به این پرسش و ارائه الگوی مناسبی برای جامعه سیاسی مطلوب پیش از ظهور حضرت مهدی(عج)بوده اند.ایشان که احیاء کننده حکمت متعالیه و پیرو فلسفه صدرالمتالهین شیرازی هستند،با مبانی انسان شناسی خود درصدد کشف ابعاد انسان و جنبه های گوناگونی همچون مفهوم انسان، آفرینش انسان، استعدادها و توانایی های انسان، جایگاه انسان در نظام هستی و رابطه او با خود، اجتماع و پرودگار می باشند و در این راه نیز توانسته اند با ارائه ایده جامعه مطلوب بر اساس الگوی «حیات طیّبه» سعادتمندی و کمال خواهی جامعه اسلامی را معرفی کنند.این جریان فکری فلسفی که به نمایندگی امام خمینی(ره)علّامه طباطبایی استاد مطهرّی و جوادی آملی در واکنش به رسوخ جریان های ضد دینی در ایران و در جهت احیاء تفکر صدرایی آغاز گردید،با بهره گیری از حکمت متعالیه و در سه زاویه، محتوایی_روشی و صوری، شکلی خواهان پاسخگویی به مسائل و شرایط پیش آمده برای جامعه ایران میباشد. یافته های این مقاله حکایت از آن دارد که حیات مطلوب در اندیشه نوصدرائیان همان «حیات طیّبه» است که در آن انسان کامل تحقق پیدا میکند و ارزشهایی مانند عدالت، آزادی،خدمت به خلق،تشکیل حکومتی سعادتگرا از ملزومات این ایده بشمار می آید.روش پژوهش در این تحقیق از نوع کیفی، توصیفی و تحلیلی بوده و با توجه به بررسی متون از روش هرمنوتیک متن محور و همچنین از تحلیل محتوا نیز استفاده شده است. کلید واژه ها: حکمت متعالیه؛نوصدرایان؛سعادت؛حیات طیّبه؛علّامه طباطبایی؛استاد مطهّری | ||
Keywords | ||
کلید واژه ها: حکمت متعالیه; نوصدرایان; سعادت; حیات طیّبه; علّامه طباطبایی; استاد مطهّری | ||
References | ||
قرآن کریم. (محمدرضا صفوی، مترجم)، قم: آبنوس. ادیبی، سیده فاطمه (1392). حیات طیبه در نهجالبلاغه. تهران: تلاوت آرامش. ابن سینا، حسین بن عبدالله (1385). الهیات شفاء (یحیی یثربی، مترجم). قم: بوستان کتاب. باقری دولتآبادی، علی و باقری، محمد (1394). «حیات طیبه و شاخصهای آن در شبکه مفهومی توسعه سیاسی در قرآن»، پژوهشهای سیاست اسلامی. 3 (7)، 36-11. بستانی، احمد (1390). «سهروردی و اندیشه سیاسی ایرانشهری»، پژوهش سیاست نظری. 3 (10)، 33-13. بهرامی، محمد (1390). «حیات و ممات اجتماعی از منظر شهید مطهری»، نشریه حیات. 1 (1)، 21-20. پرچم، اعظم (1392). «حیات طیبه، حیاتى اخلاقى در راستاى مظهریت صفات الهى»، معرف. 7 (18)، 28-13. جوادىآملى، عبدالله (1375). تفسیر موضوعى قرآن کریم [مجلد: 1]. تهران: رجاء. حقیقت، سیدصادق (1393). «فلسفه سیاسی شیعه با نظر به دیدگاههای علامه طباطبایی»، به آدرس: http://iranianstudies.org/fa/ درخشه، جلال (1386). گفتمان سیاسی شیعه در ایران معاصر. تهران: دانشگاه امام صادق (علیهالسلام). رضایی، صدیقه (1395). حیات طیبه از منظر علامه طباطبایی.قم: هاجر (وابسته به مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران). سهروردی، یحیی بن حبش (1372). مجموعه مصنفات شیخ اشراق (مصحح: کربن، هانری؛ حبیبی، نجفقلی و نصر، حسین). تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. شفیعی قهفرخی، امید (1394). «خوشبختی در اندیشه نوصدرائیان مطالعه موردی استاد مطهری ـ جان لاک». (رساله دکتری منتشر نشده)، تهران: دانشگاه امام صادق (علیهالسلام). صادقی، عبدالله حاجی و بخشیان، ابوالقاسم (1392). «مفهومشناسی و حقیقتیابی حیات طیبه از منظر قرآن»، انسانپژوهی دینی. 11 (31)، 56-22. صدرالدین شیرازى، محمد بن ابراهیم (1354). المبدا و المعاد (سیدجلالالدین آشتیانی، مقدمه و تصحیح). تهران: انجمن حکمت و فلسفه. صدرالدین شیرازى، محمد بن ابراهیم (1383). الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا. ضیائی تربتی، حسین (1396). «فلسفه سیاسی در اشراق»، روزنامه اطلاعات. 12 (2)، 8-2. طاهرزاده، اصغر (1394). «حیات طیبه در پرتو قرآن». استاد مرکز اطلاع رسانی غدیر، به آدرس: https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.hayat_tayyebe طباطبایی، محمدحسین (1388). اسلام و انسان معاصر. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی. طباطبایی، محمدحسین (1417ق). ترجمه و تفسیر المیزان [مجلدات: 3، 8، 12]. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی. فارابی، ابونصر محمد بن محمد (۱۳79). آراء اهل المدینه الفاضله (جعفر سجادی، مترجم). تهران: سازمان چاپ و انتشارات. محبی، علی (1389). «رابطه ایمان و عمل صالح»، اندیشه معاصر. 6 (2)، 62-41. مطهری، مرتضی (1376). مجموعه آثار [مجلدات: 1، 2، 3، 4، 6، 7، 8، 9، 13، 15، 16، 17، 18، 21، 22، 23]. تهران: انتشارات صدرا. مطهری، مرتضی (1395). مجموعه یاداشتها [جلدات: 1، 4]. تهران: انشارات صدرا. ملکیان، مصطفی (1394). «مجموعه گفتارهای درباره حیات طیبه»، به آدرس: http://malekyan.blog.ir/1394/03/11 نادری، محمدحسین (1395.الف). تاریخ فلسفه در جهان اسلام. تهران: انتشارات مرکز. نادری، مهدی (1395.ب). «مدل نظری حیات طیبه به مثابه آرمان انقلاب اسلامی در اندیشه سیاسی حضرت آیتالله خامنهای»، پژوهشنامه انقلاب اسلامی. 2 (6)، 51-29. نصیرالدین طوسی، محمد بن حسن (۱۳73). اخلاق ناصری (مجتبی مینوی، مترجم). تهران: خوارزمی. | ||
Statistics Article View: 908 PDF Download: 1,236 |