
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,475,908 |
PDF Download | 4,499,467 |
اهمیت فزایندۀ تاریخ فلسفه دین برای فلسفۀ دین: نمونۀ نگاه هگل به رابطۀ ایمان و عقل | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Article 8, Volume 17, Issue 1 - Serial Number 33, February 1398, Pages 149-161 PDF (381.58 K) | ||
Document Type: پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/prr.2019.2578 | ||
Authors | ||
محسن فیض بخش1; رضا گندمی* 2 | ||
1دانشآموختۀ دکتری فلسفه دین، دانشگاه تهران، پردیس فارابی، قم، ایران | ||
2دانشیار فلسفه، دانشگاه تهران، پردیس فارابی، قم، ایران. | ||
Receive Date: 16 January 2018, Revise Date: 10 April 2018, Accept Date: 30 April 2018 | ||
Abstract | ||
توماس لویس تلاش میکند نشان دهد که چرا تاریخ برای فلسفۀ دین اهمیت دارد. وی استدلال میکند که فهم اینکه چهرههای اثرگذار در تاریخ مدرن فلسفۀ دین چگونه تلاش میکردهاند مفهوم دین را متحول کنند، هم اهمیت مطالعات تاریخی برای فلسفۀ دین را نشان میدهد و هم محوریت فلسفۀ دین را در مجموعۀ مطالعات دینی نمایان میسازد. وی تلاش میکند نمایان سازد که چگونه نشان داده شدن مسیرهای پیموده (ن)شده در فلسفۀ دین با مطالعۀ تاریخ فلسفه میتواند به پیشبرد فلسفۀ دین کمک کند. در این نوشته، نشان خواهیم داد که چگونه میتوان استدلال لویس را به اهمیت مطالعۀ سنتهای مختلف فکری در فلسفۀ دین نیز گسترش داد. با استفاده از صورتبندیای که رابرت نویل از «فلسفۀ مقایسهای هنجاری» میکند، از سویی، و پیادهسازی آن از باب نمونه بر نگاه هگل به رابطۀ ایمان و عقل، از سوی دیگر، تلاش خواهیم کرد نشان دهیم که نه تنها مطالعۀ تاریخ فلسفۀ دین در یک سنت میتواند به پیشبرد فلسفۀ دین در آن سنت کمک کند، بلکه مطالعۀ تاریخ فلسفۀ دین در سنتهای مختلف فلسفی نیز میتواند برای پیشرفت در مواجهه با مسائل فلسفۀ دین الهامبخش باشد. | ||
Keywords | ||
هگل; تاریخ فلسفه دین; فلسفه دین مقایسه ای; ایمان و عقل | ||
References | ||
نصیری، منصور. 1393. «ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی». قبسات 73: 49-78. Ames, Roger. 2011. Confucian Role Ethics: A Vocabulary. Hong Kong: The Chinese University Press. Belo, Catarina. 2013. Averroes and Hegel on Philosophy and Religion. London: Ashgate. Frisina, Warren. 2002. The Unity of Knowledge and Action: Toward a Nonrepresentational Theory of Knowledge. Albany: State University of New York Press. Hegel, Georg W. F. 1977. Phenomenology of Spirit. Trans. A. V. Miller. Oxford: Oxford University Press. Hegel, Georg W. F. 1988. Lectures on the Philosophy of Religion: One-Volume Edition the Lectures of 1827. Trans. R. F. Brown, P. C. Hodgson and J. M. Stewart. Berkeley: University of California Press. Lewis, Thomas. 2015. Why Philosophy Matters for the Study of Religion and Vice Versa. New York: Oxford University Press. Neville, Robert. 2001. “Two Forms of Comparative Philosophy.” Dao: A Journal of Comparative Philosophy 1(1): 1-13. Neville, Robert. 2016. “Turns of the Dao.” Dao: A Journal of Comparative Philosophy 15: 499–510. Schilbrack, Kevin. 2014. Philosophy and the Study of Religion: A Manifesto. Chichester: Wiley-Blackwell. Zheng, Yujian. 2003. “A Tacit Form of Comparative Philosophy: Reflection on a Case in Rational Choice Theory.” Dao: A Journal of Comparative Philosophy 2(2): 291 - 309. Zheng, Yujian. 2017. “Interpretational Paradox, Implicit Normativity, and Human Nature: Revisiting Weakness of Will from a Perspective of Comparative Philosophy.” Dao: A Journal of Comparative Philosophy 16(2): 145–163. | ||
Statistics Article View: 613 PDF Download: 382 |