
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,389 |
Article View | 8,232,843 |
PDF Download | 4,221,587 |
گفتمانهای غالب غربیها در مورد اسلام/ مسلمانان: مطالعه موردی منتخبی از کاربران انگلیسی زبان فیسبوک | ||
دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق) | ||
Article 7, Volume 26, Issue 1 - Serial Number 55, June 1398, Pages 173-218 PDF (2.3 M) | ||
Document Type: علمی-پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/rc.2019.2532 | ||
Authors | ||
سعید رضا عاملی1; مریم رازانی2 | ||
1استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد ارتباطات دانشگاه تهران | ||
Receive Date: 27 May 2018, Revise Date: 20 February 2019, Accept Date: 20 May 2019 | ||
Abstract | ||
در این پژوهش تلاش شده تا چگونگی مواجهه اسلام و غرب، بسترهای آسیبزا و راههای تعامل سازنده بین این دو، در فضایی که به مدد شبکههای اجتماعی چون فیسبوک برای کنار هم قرار گرفتن افراد از ملیتها و ادیان مختلف فراهم آمده است، مورد مطالعه قرار گیرد. محقق طی یک دوره بیش از دوسال مشاهده مشارکتی، در فیسبوک حضور داشته که طی آن ۱۹ مصاحبه و مجموعهای سند در مقولههای کلی «اسلامهراسی»، «اسلام رومی (غربی)»، «اسلامدوستی» و «اسلام حقیقی» برگرفته از چارچوب نظری تحقیق جمعآوری شده و پس از کدگذاری مورد تحلیل گفتمان انتقادی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که فیسبوک با وجود اینکه یک بستر ارتباطی آمریکائی است و نقدهای بسیاری به آن وارد است، بستر مناسبی جهت ترویج گفتمان اسلام حقیقی بوده و گفتمان حمایت از اسلام و مسلمانان به خصوص در مورد «فلسطین» گفتمان غالب می باشد. گفتمان اسلام رومی کمرنگتر از سایرین و بیشتر با بیان جلوهای رحمانی و زینت شده نوعاً نه از اسلام حقیقی بلکه از اسلام تکفیری مورد حمایت غربیان و بسترساز حملات اسلامهراسانه بیان شده و اسلامهراسی نیز با رویکردی توده وار و اعتراضکننده به رسانههای اصلی و تساهلگری مسئولین غربی بیان میشود. دوگانه اسلامهراسی و اسلام رومی (غربی) در کنار هم در فیسبوک نیز زمینهای را برای هل دادن مسلمانان از اسلام و کششان به استحاله در فرهنگ غربی پدید آوردهاند. | ||
Keywords | ||
اسلامهراسی; اسلام رومی (غربی); اسلام دوستی; انگلیسی زبانان; تحلیل گفتمان | ||
References | ||
احمد، اعجاز (۱۳۸۰). «پاسخ وحشتزده»، مجموعه مقاله یازده سپتامبر آغاز عصری نو در سیاست جهانی، مترجم: هدایت امیریا. تهران: نشر دیگر. اصفهانیان، سعید (۱۳۹۱). راه فردا؛ در مقایسه اسلام ناب محمدی (ص) با اسلام آمریکایی، تهران: سعید اصفهانیان با همکاری نهاد کتابخانههای عمومی کشور. امامزاده، سیده زهرا (۲۰۱۴). تحلیل سیاستهای بازنمایی رسانهای اسلام و مسلمانان در رسانههای آمریکا: مطالعه موردی مجله نیوزویک (جولای – نوامبر ۲۰۰۱)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران. بوهلر، آرتر (۱۳۸۸). «اسلامهراسی جلوهای از روی تاریک غرب»، کتاب مجموعه مقالات همایش «اسلامهراسی پس از ۱۱ سپتامبر: علل، روندها و راهحلها»، تهران: مؤسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات. دهقان، علیرضا و علی حاجی محمدی (۱۳۹۲). فضای فرهنگی جدید و بازنمایی: شناخت تحلیل انتقادی کلیشه شرقشناسی مسلمانان در وبلاگهای برگزیده خبری آمریکا، دوفصلنامه پژوهشی دین و ارتباطات، سال بیستم، شماره اول، پیاپی ۴۳، ص ۶۷- ۹۴. ربیعی، علی و نجمه محبی (۱۳۹۰). تصویر زن مسلمان در کاریکاتورهای غیرمسلمانان؛ نشانهشناسی کاریکاتورهای پایگاه اجتماعی «تونپول» ذیل موضوع زن مسلمان، دوفصلنامه پژوهشی دین و ارتباطات، پیاپی ۴۰، ص ۹۷- ۱۱۶. سلطانی، سید علی اصغر (۱۳۹۱). قدرت گفتمان و زبان: سازوکارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران، تهران: نشر نی. طالبیان، حامد و سارا زندوکیلی (۱۳۹۴). مردمنگاری کاربران ایرانی فیسبوک: تحلیل فرهنگی بازنمایی حریم خصوصی در رسانههای اجتماعی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات. طباطبایی، سید محمد حسین (۱۳۴۵)، تفسیر المیزان، مترجم: سید محمدباقر موسوی همدانی، قم: مؤسسه مطبوعات دارالعلم، ج۲. فوکو، میشل (۱۳۷۸). مراقبت و تنبیه، (افشین جهاندیده و نیکو سرخوش: مترجم)، تهران: نشر نی. کیانی، داوود (۱۳۹۲). اسلامگرایی در غرب؛ پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، تهران: دانشگاه امام صادق (ع). ماتسون، دونالد (۱۳۹۲). گفتمانهای رسانه: تحلیل متون رسانه، (عبدالحسین کلانتری و بهزاد احمدی: مترجم). تهران: دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. معین، محمد (۱۳۵۰). فرهنگ فارسی، تهران: امیرکبیر. یورگنس، ماریان و لوئیز فیلیپس (۱۳۸۹). نظریه و روش در تحلیل گفتمان، مترجم: هادی جلیلی. تهران: نشر نی. Ameli, S. (2012). Bibliographical Discourse Analysis: The Western Academic Perspective on Islam, Muslims and Islamic Countries (1949- 2009), London: Islamic Human Rights Commission. Ameli, S. (2015). International conference on islamophobia: “Low & Media‚ Islamophobia, Islamoromia or Islamoverita: pushing/pulling Media Policy against Islam”. Ameli, S and Arzu Merali (2006). Hijab, Meaning, Identity, Otherization and Politics: British Muslim Women. London: Islamic Human Rights Commission, Accessible at: 23/3/2016 in: http://ihrc.org.uk/publications/reports/6394-hijab-meaning-identity-otherization-and-politics-british-muslim-women- Beneito-Montagut, Roser (2011). “Ethnography goes online: towards a user-centred methodology to research interpersonal communication on the internet”, Qualitative Research, SAGE Publications, Vol 11(6): 716- 735. Bowe,J brian and Taj,W Makki (2016). “Muslim neighbors or an Islamic threat? A constructionist framing analysis of newspaper coverage of mosque controversies”, Media Culture & Society, SAGE Publications, Vol 38(4): 540- 558. Elaasar, Aladdin (2004). Silent Victims: the Plight of Arab and Muslim Americans in Post 9/11 America. Bloomington, Indiana. Evans, L. (2010). “Authenticity Online: using webnography to address phenomenological, concerns”, New Media and the Politics of Online Communities, 11. Accessible at: 23/3/2016 in: https://www.inter-disciplinary.net/wp-ontent/uploads/2010/02/ evanspaper.pdf | ||
Statistics Article View: 771 PDF Download: 486 |