
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,389 |
Article View | 8,232,296 |
PDF Download | 4,219,619 |
خداباوری گشوده و صفت علم مطلق الهی | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Article 1, Volume 17, Issue 1 - Serial Number 33, February 1398, Pages 1-21 PDF (524.19 K) | ||
Document Type: پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/prr.2019.2509 | ||
Authors | ||
مهدی ابوطالبی یزدی1; رسول رسولیپور* 2; محسن جوادی3; امیرعباس علی زمانی4; قربان علمی5 | ||
1دانشجوی دکتری کلام، فلسفه دین و مسائل جدید کلامی، دانشکده حقوق، علوم سیاسی و الهیات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه فلسفه، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
4دانشیار گروه فلسفه دین، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
5دانشیار گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
Receive Date: 24 February 2019, Revise Date: 02 May 2019, Accept Date: 11 May 2019 | ||
Abstract | ||
یکی از نظریات بسیار مهم و چالشبرانگیز خداباوری گشوده، دیدگاه خاص آن درباره صفت علم مطلق الهی است. خداباوری گشوده اذعان دارد که خدا عالم مطلق است، اما با این قید که علم خدا به افعال اختیاری که انسان در آینده انجام میدهد تعلق نمیگیرد. پذیرش اختیار مطلق برای انسان توسط خداباوران گشوده و پذیرش تعارض میان «افعال اختیاری انسان در آینده» با «علم پیشینی خداوند» سبب شده است که آنها علم پیشینی خدا به این افعال را انکار کنند. در عین حال، از نظر آنان عدم علم پیشینی خداوند به این نوع افعال، خدشهای به علم مطلق او وارد نمیکند. خداباوران گشوده با ذکر انواع دیدگاهها درباره علم خدا و بیان اشکالاتی که در این نظریات وجود دارد، دیدگاه خاص خودشان را اثبات میکنند و این دیدگاه را هم به لحاظ منطقی-فلسفی سازوارتر و هم به لحاظ مبتنی بودن بر کتاب مقدس سازگارتر میدانند. آنها، در یک تقسیم رایج و کلی، سه دیدگاه را قسیم دیدگاه خودشان میدانند که عبارتاند از «علم بسیط یا صرف»، «علم میانی» و «دیدگاه آگوستینی-کالونی». مدافعان خداباوری گشوده بعد از بیان اشکالات وارد بر هر کدام از این نظریات، که غالباً بر محدود شدن اختیار انسان، یا تعارض با کتاب مقدس تکیه دارند، نظریه خاص خودشان را تثبیت میکنند. | ||
Keywords | ||
خداباوری گشوده; علم مطلق الهی; علم پیشینی بسیط; علم میانی; دیدگاه آگوستینی-کالونی | ||
References | ||
ابوطالبی یزدی، مهدی، و دیگران. 1396. «خداباوری گشوده به عنوان رویکردی نوین در میان انواع خداباوری گشوده». جستارهای فلسفه دین 14: 1-24. سلطانی، ابراهیم، و احمد نراقی.1384. کلام فلسفی (مجموعه مقالات)، تهران: موسسه فرهنگی صراط. سوئینبرن، ریچارد. 1381. آیا خدایی هست؟ ترجمه محمد جاودان. قم: دانشگاه مفید. شمس، منصور.1382. آشنایی با معرفتشناسی، قم: آیت عشق. قلخانباز، فاطمه، و دیگران. 1397. «بررسی پاسخ خداباوری گشودۀ ویلیام هاسکر به مسئلۀ تقدیرگرایی الهیاتی». پژوهشنامه فلسفه دین (نامۀ حکمت) 32: 197-221. محمدرضایی، محمد، و دیگران. 1388. جستارهایی در کلام جدید، تهران: سمت؛ قم: دانشگاه قم.
Belt, Thomas. 2002. ‘Open Theism and the Assemblies of God: A Personal Account of My Views on Open Theism.’ Opentheism. info. Boyd, Gregory A. 2002. ‘Christian love and academic dialogue: A reply to Bruce War.’ Journal of the Evangelical Theological Society 45(2): 233. Boyd, Gregory A., David Hunt, William Lane Craig, and Paul Helm. 2001. Divine foreknowledge: Four views. InterVarsity Press. Diller, Jeanine, and Asa Kasher. 2013. Models of God and Alternative Ultimate Realities. Springer. Gardoski, Kenneth M. 2011.Open Theism. Baptist Bible Seminary, Clarks Summit Pa. Hasker, William. 2004. Providence, Evil and the Openness of God. Routledge. Pinnock, Clark H. 1989. The grace of God, the will of man: a case for arminianism. Harper Collins. Pinnock, Clark, Richard Rice, John Sanders, William Hasker, and David Basinger. 1994. ‘The Openness of God: A Biblical Challenge to the Traditional Understanding of God Downers Grove.’ Il: Intervarsity. Polkinghorne, John C. 2011. Science and providence: God's interaction with the world. Templeton Foundation Press. Sanders, John. 2000. Mapping the Terrain of Divine Providence. Presented at 47th annual Wheaton Philosophy Conference. Chicago. October 26-28. Taliaferro, Charles, Paul Draper, and Philip L. Quinn. 2010. A Companion to Philosophy of Religion. Blackwell. | ||
Statistics Article View: 918 PDF Download: 536 |